Loont het voor trein vervoerder om veel boetes voor zwartrijden uit te schrijven?

Als je een boete voor zwart rijden krijgt moet je het bedrag overmaken naar een rekening van bijv. de NS of Syntus, mogen zij dit geld dan ook zelf houden? Oftewel loont het als vervoerder om veel boetes uit te schrijven?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Antwoorden (3)

Ja het loont, want buiten de boete om moeten ze ook een treinkaartje kopen (om verder te kunnen reizen in ieder geval.) dus ookal houden ze het boetegeld niet, ze krijgen nog wel geld voor een treinkaartje, terwijl dat zonder controleren niet gekocht zou worden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Eerste 'ze' verwijst naar de zwartrijden.
Tweede 'ze' naar de NS.
Sorry voor de onduidelijkheid.
Er zit natuurlijk een hoop administratief werk aan vast en als je dat allemaal gaat toerekenen blijft misschien alleen de prijs over van het treinkaartje, dat de zwartrijder natuurlijk ook moet betalen.

Maar de 'opbrengst' is niet het criterium. Op het moment dat je geen boete in rekening zou brengen, zouden nog veel meer, niet zo eerlijke, mensen geen teinkaartje kopen. Geen controle is immers 100% 'winst' en wel controle zou hoogstens de prijs van het kaartje zijn.
Computoon
10 jaar geleden
Ik werk voor een heel grote openbaar vervoerder. En het werk wat er verzet wordt ten opzichte van de inkomsten van een verbaal is alles behalve een winstgevende zaak.
Een verbaal is meer bedoeld als afschrikmiddel als verdienmodel.