Wie kan mij uitleggen hoe de OV wegwerpchipkaart werkt?

Ik moet 3 halten met de bus reizen maar ik heb geen ov kaart en die kan ik alleen maar halen op het station. Heb je een basis tarief voor zo'n kaart of betaal je per kilometer? Kan je hem gewoon bij de chauffeur kopen? Wat zijn de kosten ongeveer? Hoe werkt het om een lang verhaal kort te maken.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.5K

Het beste antwoord

Je koopt een anonieme chipkaart voor 7,50.
Dan laad je hem op.
Wanneer u op saldo reist, wordt bij het inchecken een instaptarief ( voor de bus 4 euro) van uw saldo afgeschreven. Bij het uitchecken wordt het instaptarief teruggestort en worden de gereisde kilometers in rekening gebracht. Als u niet uitcheckt, betaalt u dus het volledige instaptarief.
Als het saldo op uw kaart negatief is, kunt u niet reizen.

Toegevoegd na 8 minuten:
Je betaald per kilometer.
■U kunt de persoonlijke OV-chipkaart direct online aanschaffen. Vul daartoe het formulier in >>
■De persoonlijke OV-chipkaart is verkrijgbaar bij balies van OV-bedrijven. U kunt daar een aanvraagformulier ophalen en inleveren.

U kunt een anonieme OV-chipkaart op de volgende plaatsen aanschaffen.
■Verkoop- en oplaadautomaten op NS-stations
■Aan servicebalies van aangesloten openbaarvervoerbedrijven
■Bij verschillende tabakspeciaalzaken (zoals Primera), bij supermarkten (sommige AH en C1000 supermarkten). Ook sommige Bruna-winkels verkopen anonieme OV-chipkaarten.
De OV chipkaart is niet verkrijgbaar in de bus.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Antoni
10 jaar geleden
Voor een eenmalige busrit is het dus goedkoper om een kaartje bij de buschauffeur te kopen, begrijp ik.
Antoni
10 jaar geleden
Wacht, je schrijft in de laatste zin van je antwoord: "De OV chipkaart is niet verkrijgbaar in de bus.". Betekent dat, dat iemand die slechts éénmaal met de bus wil reizen € 7,50 moet betalen voor de kaart en een bedrag tussen € 0,- en € 4,- voor de reis? Dat lijkt mij heel vreemd.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik vermoedt dat goedkoper uit bent als je gewoon een papieren kaartje bij de buschauffeur koopt, dat is iets anders dan de chipkaart en kan ook nog gewoon.

Andere antwoorden (2)

Op de wegwerp OV-chipkaart staat een vast tegoed waarmee je een gewenste route kunt afleggen. Net als een treinkaartje. Deze kaart is niet op te laden met tegoed. Na gebruik kun je deze kaart weggooien.

Je hebt ze in verschillende varianten, bijv. 1 uur of 2 x 1 uur. Tijd begint te lopen na inchecken.

Het is overigens wel een dure manier van reizen, de gewone OV-chipkaart (eenmalige aanschafkosten euro 7,50 + opgeladen saldo) is voordeliger. Maar voor toeristen of mensen die bij wijze van spreken 'eenmaal per jaar' met de bus gaan, is het een optie.
Computoon
10 jaar geleden
Gewoon een kaartje kopen bij de bestuurder.
Voor 1 keer is het onzin om een ov chipkaart te gaan halen.