waarom hebben treinen zon hoge instap?

en niet gewoon gelijkvloers zoals bv de metro, waarom maken ze de perrons niet wat hoger

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.8K

Antwoorden (2)

De perrons hebben een standaardhoogte. Niet alleen hier maar ook elders in Europa is de standaardhoogte 760 mm boven de kop van de spoorstaaf.

Er wordt echter gebruik gemaakt van materiaal van allerlei fabrikanten. Die fabrikanten zouden dus hun materieel moeten aanpassen aan de standaardhoogte.
Computoon
9 jaar geleden
escape
9 jaar geleden
-1. Want dat is geen antwoord waarom die standaardhoogte 760 mm bedraagt. Waarom is dat ooit zo bedacht? Dat het duur is om dat aan te passen geloven we wel.
Computoon
9 jaar geleden
Dat het antwoord je niet bevalt, wil niet zeggen dat het fout is:-)
Waarom wordt materieel gebouwd dat niet aansluit op een vastgelegde norm, dat is de grote vraag. Diezelfde vraag zou je moeten stellen als bussen hun instapdeuren links zouden hebben in een land met rechts verkeer. Dat zou iedereen (terecht) vreemd vinden. Dan zou geen mens zich afvragen waarom we het verkeer niet links laten rijden omdat er toevallig een fabrikant die zich niet aan de norm houdt.
SimonV
9 jaar geleden
Prima antwoord! Plus!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
In Noord-Nederland zijn al een mooi aantal jaren terug Arriva-treinen komen te rijden. De instap van deze treinen waren ook iets hoger dan het perron. Vervolgens zijn de perrons aangepast waar een Arriva-trein stopt, om zo een gelijke hoogte te creëren tussen perron en trein. het is nu ook veel makkelijker om met een rolstoel de trein in te komen.
In het verleden had ieder soort materieel zijn eigen hoogte. Niet alleen per land waren hier verschillen in maar ook ieder soort trein binnen elk land had een vloerhoogte die het beste uitkwam voor de fabrikant. Dit heeft onder andere te maken met hoe hoog de perrons in een land (toen) waren maar ook met hoeveel apparatuur er onder een trein moest worden ingebouwd.

Met de huidige stand van de techniek zijn de apparaten en motoren die in een trein moeten worden veel kleiner geworden en kan er meer volgens één standaard gebouwd worden.

In Nederland waren de perrons lang 840 mm hoog, in bv België en Duitsland komen ook perrons voor die veel lager zijn.

Om tot een Europese standaard te komen is er besloten om perrons te bouwen op een hoogte van 760 mm boven de kop van de spoorstaaf. Hierdoor is het mogelijk om nieuwe treinen in meerdere landen in te zetten. Hooguit moet de apparatuur worden aangepast aan de spanning op de bovenleiding en de spoorbeveiliging (en eventueel de inrichting aan de wensen van de klant). Zo zie je de laatste jaren dat er in veel landen ongeveer dezelfde soorten nieuwe treinen rijden.

Om tot die nieuwe norm van 760 mm te komen moeten in Nederland dus veel perrons verlaagd worden en in het buitenland veel perrons verhoogd. Uiteraard duurt het vele jaren voor dat ook allemaal is uitgevoerd. Net zoals het vervangen van het materieel naar treinen met allemaal een standaard vloerhoogte.

Daarom kom je in Nederland nog oudere treinen tegen die, op een perron met 760 mm hoogte, een erg hoge instap hebben of treinen die bij oude perrons ineens erg laag lijken.

Al met al, er wordt aan gewerkt maar het duurt nog wel een aantal jaar voor alle treinen ook een vlakke instap met het perron hebben...