Mensen die iets meer konden of wilden betalen zodat ze niet op houten banken hoefden te zitten maar die niet meer geld hadden of wilden betalen voor de eerste klas.

De derde klas heeft tot 1951 bestaan en in die tijd deelden we de mensen niet meer in in groepen om goed een antwoord te geven op jouw vraag. Je had er geld voor of je had er geld voor over.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dezelfde als nu. Gewone middenklasse mensen, die geen duur kaartje willen betalen om luxer te kunnen zitten.
Amadea
11 jaar geleden
Gewone mensen, net als ik.
Die mensen die nu ook nog in de 2e klasse van de trein gaan zitten,
als ze zelf een kaartje moeten kopen.
Dat was vroeger zo en dat is nu ook nog zo.

Als ik vroeger naar mijn werk ging, zat ik altijd in de 2e klasse van de trein.
Maar als ik voor mijn werk verder weg moest,
kreeg ik een 1e klasse kaartje.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Eerst was de trein voor de rijken, maar na verloop van tijd zag de spoorweg in dat er meer, minder begoedigden, met de trein konden meerijden en daardoor meer geld zou binnen krijgen. Naarmate dat de locomotieven sterker werden kon men meer wagons aanhaken en daardoor meer mensen vervoeren. Hierdoor werden ook de ticketen goedkoper waardoor steeds meer mensen de trein konden nemen. Hierdoor werd het ook mogelijk steeds verder van huis te gaan werken wat ook de economie ten goede kwam. Maar het was dan ook duidelijk dat de rijke adel niet wilden te samen zitten met het gewone werkvolk en het zelfde telde ook voor de middenklasse. Stel je voor dat de Baron naast een mijnwerker zou moeten zitten.
Hierdoor ontstonden 3 klasse . Klasse 1 voor de rijken klasse twee voor de middenklasse en klas drie voor het gewone volk. Klasse 1 was de grote luxe, Klasse Twee was confortabel maar zonder de luxe en klasse 3 was de basic zonder comfort en luxe. Naar gelang de klasse betaalde men. Tot in de jaren zestig had men nog de drie klasse in Belgie.
Robby BB