OV-chipkaart is verlopen, kan het saldo worden overgezet naar een anonieme kaart?

Heb nu een anonieme kaart moeten kopen.

En waar op Amsterdam Centraal kan ik dit vandaag regelen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
4.9K

Antwoorden (4)

Iedere OV-chipkaart heeft een einddatum. Tot die datum kunt u met de kaart reizen. Daarna niet meer. Een persoonlijke OV-chipkaart is vijf jaar geldig. Een anonieme kaart is vier tot vijf jaar geldig, vanaf het moment dat u de kaart koopt. De einddatum staat bij de meeste kaarten op de buitenkant van de kaart vermeld.

Vanaf 4 april is voor het vernieuwen of beëindigen van uw kaart een nieuw proces ingericht.

Verlopen persoonlijke OV-chipkaart
•U krijgt ongeveer zes weken voor het verlopen van de kaart een brief thuisgestuurd. Hierin staat dat u tijdig een nieuwe kaart kan aanvragen op www.ov-chipkaart.nl/verlopenkaart. Daar kunt u ook saldo terugvragen van de ‘oude’ kaart. Dit kan tegelijkertijd en is dus maar één handeling. De kaart wordt binnen zeven dagen thuisgestuurd.
•Bij de brief zit een formulier. U kunt ook dit formulier invullen en aangeven of u een nieuwe kaart wilt en/of saldo wilt terugvragen. De nieuwe kaart wordt dan binnen drie weken thuisgestuurd.
•Het gehele resterende saldo op de oude kaart wordt binnen 30 dagen na het verlopen van de kaart op het bankrekeningnummer overgemaakt.
•Op de nieuwe kaart staan de abonnementen die ook op de oude kaart stonden.
•Als automatisch opladen op de oude OV-chipkaart staat, dan staat dit ook op de nieuwe kaart. Automatisch opladen moet opnieuw geactiveerd worden bij een balie van een OV-bedrijf. Hoe dit precies werkt, leest u in de brief die u ontvangt als we de nieuwe OV-chipkaart toesturen.

Verlopen anonieme OV-chipkaart
•Als een anonieme OV-chipkaart verloopt, kunt u voor een nieuwe kaart terecht bij een verkoopautomaat of bij sommige tabaksspeciaalzaken, supermarkten, gemakszaken en balies van OV-bedrijven. Zoek een adres in de buurt.
•U kunt uw verlopen anonieme kaart opsturen naar Klantenservice OV-chipkaart om uw saldo terug te vragen. Hiervoor gebruikt u het fomulier ‘Teruggave saldo verlopen anonieme kaart’ (pdf). Het gehele saldo wordt binnen 30 dagen overgemaakt op uw bankrekeningnummer.
Computoon
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Heb net mijn bankrekening gecontroleerd, maar er is geen geld teruggestort. De kaart is inmiddels een kleine 2 maanden verlopen. Dat was een kaart op naam.
Computoon
11 jaar geleden
Heb je ook het formulier ingevuld/teruggestuurd? (Zie http://www.ov-chipkaart.nl/klantenservice/zelfregelen/saldorestitutie/) Zo ja, en je hebt na een maand nog niets gehoord, dan kun je misschien het beste contact opnemen met
Klantenservice OV-chipkaart op 0900-0980 (€ 0,10 p.m.). Bereikbaar op werkdagen van 7.00 tot 21.30 uur en op zaterdag en zondag van 10.00 tot 16.00 uur.
Dat lukt alleen vandaag als het saldo niet te hoog is.
Als het saldo van je persoonlijke OV-chipkaart tussen € 0 en € 30 zit dan kan je het terugvragen bij een balie van een OV-bedrijf.
Een saldo van hoger dan € 30 wordt alleen uitgekeerd als je de OV-chipkaart beëindigt met een formulier. Het overgebleven saldo wordt overgemaakt op je bankrekening. Je betaalt geen administratiekosten. Het saldo ontvang je binnen 30 dagen.
Amadea
11 jaar geleden
Het GVB heeft een balie naast de VVV.
Zij kunnen je helpen met de te bewandelen route als die er is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb via een mail bij ns laatst gevraagd wat er met mijn tegoed gebeurde wanneer de kaart zijn einddatum had bereikt Ik kreeg het volgende antwoord retour:Uw OV-chipkaart is 19/09/2012 verlopen. Ik ga ervan uit dat u een persoonlijke OV-chipkaart heeft met een NS contract hier op. Als dat zo is ontvangt u 7 weken voor deze datum bericht over de vernieuwing van deze OV-chipkaart.
Hier zijn geen kosten aan verbonden. U kunt via het formulier aangeven dat u het saldo op uw rekening bijgeschreven wilt krijgen.

Heb je deze brief niet ontvangen? Niet dat je er vandaag iets aan hebt, want ik vraag me af of je dat nu nog geregeld krijgt. Succes ermee en fijne reis.