Hoelang kan je nog de strippenkaart gebruiken nu de OV eraan komt?

Nu de OV-chipkaart eraankomt vraag ik mij af of je de strippenkaart nog lang kan gebruiken. Gaat de strippenkaart uiteindelijk verdwijnen? Ik wil het dan voornamelijk weten voor de trams.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Er is een speciale website: http://www.ov-chipkaart.nl/faq/
Daar lees ik dat in februari de strippenkaart al niet meer geldig is in Rotterdam.
In de rest van het land gaat het langer duren en zal men "op tijd" gewaarschuwd worden:

quote:
Antwoord
De papieren vervoerbewijzen worden geleidelijk niet meer geldig in bepaalde vervoermiddelen en in bepaalde steden of regio's. Daarover wordt u tijdig geïnformeerd. Tot die tijd kunt u uw strippenkaart gebruiken en eventueel een nieuwe kopen. Maakt u een overstap onderweg en kunt u op beide vervoersmiddelen zowel met de OV-chipkaart als de strippenkaart reizen? Reis dan alleen op de OV-chipkaart óf alleen op de strippenkaart. Door elkaar gebruiken is duurder omdat u dan tweemaal het basistarief betaalt (de extra strip bovenop het aantal zones én het basistarief dat van uw OV-chipkaart afgaat).

Er staat nog veel meer info op de website.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Vanaf 11 februari 2010 is de OV-Chipkaart verplicht voor al het openbaar vervoer (behalve de trein) in Rotterdam. In Amsterdam en Rotterdam is de OV-Chipkaart momenteel al verplicht in de metro.

Momenteel kun je op steeds meer plekken gebruik maken van én de OV-Chipkaart én de strippenkaart. In de eerste bron kun je zien waar je momenteel kunt reizen per OV-Chipkaart.

Ook de NS gaat de OV-Chipkaart geleidelijk invoeren. ‘Pas als iedereen gewend is, nemen we definitief afscheid van het papieren kaartje. We verwachten dat dit eind 2010 het geval is’, zegt Jacques Huberts, directeur van NS Reizigers.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er zijn ook nog regio's waar de Chipkaart helemaal niet is ingevoerd. In andere regio's zijn er nogal wat problemen. De enige plaats waar alles redelijk verloopt, is Rotterdam. Zolang er regio's zijn waar hij niet is ingevoerd, zul je de strippenkaart kunnen gebruiken. Ik denk dat de afschaffing van het westen naar de rest van Nederland 'schuift', ongeveer net zoals de invoering ervan. Woon je in de Randstad, dan zijn ze denk ik nog dit jaar te gebruiken, maar in 2011 niet meer. In de rest van Nederland zal dat later zijn. Als alles goed verloopt, anders duurt het langer...

Toegevoegd na 42 seconden:
Ik bedoelde de invoering van de OV-Chip, beetje rare zin over de afschaffing en invoering.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb laatst op een poster in Den Haag gezien dat op 11 februari 2010 alle strippenkaarten worden afgeschaft