Hoe komt het dat treinen soms ontsporen?

die zitten toch vast aan de rails?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
4.9K
AWM
14 jaar geleden
Als ie vast aan de rails zou zitten, zou ie het station niet uitkomen. En hoeveel vragen kun je eigenlijk stellen met 0 punten?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
0 punten vind ik wel zielig...
Goeie vraag +1
AWM
14 jaar geleden
Ja, ik ben solidair! Ook +1.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@A'man,dat heb je je verkeerd, niet de trein,maar de rails bewegen,zo komt ie het station uit.

Het beste antwoord

Ontsporen kan door verschillende omstandigheden: door het berijden van een wissel die in een verkeerde stand staat. Bij extreme hitte zet de rails zich uit (met name in krappe bochten onstaan enorme krachten en dus afwijkingen in spoorbreedte). Ook kan het nemen van een wissel met te hoge snelheid leidden tot ontsporing. Natuurlijk kunnen opstakels op de rails ook een ontsporingsrisico zijn.

Toegevoegd na 2 minuten:
Oh ja, ook kan een afwijking / mankement aan de wielen / assen een oorzaak zijn!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Ha, die PrutsEinstein;

Nee hoor, een trein rijdt met zijn wielen op en een stukje tussen de rails. Als er dus iets misgaat (te hoge snelheid in een bocht, beschadiging van het spoor, krachten van buitenaf zoals een botsing) is er niet zo gek veel voor nodig om de wielen los te laten komen van de rails en de trein te laten ontsporen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Iets wat vast zit kan niet ontsporen nee, maar ook niet bewegen.... Een trein staat op de rails, en aan de binnenkant tussen de rails, en dus niet vast. Hij kan dus best ontsporen, vooral bij een niet goed werkende willel wil dit nog weleens gebeuren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heb je nooit met een speelgoed trein gespeeld ??
die hebben precies dezelfde wielen hoor
er zit wel een rand aan de binnenkant zodat hij niet van de rails valt maar als ie dat stukje omhoog komt en naar links of recht uitwijkt dan onstpoort ie zeker.
14 jaar geleden
Treinen zitten niet vast aan de rails. Zij lopen, aan twee zijden met een over de rand stekend wiel.
Plotselinge rem acties met door drukkende wagons gooit een trein uit het lood en kantelt.
Ditzelfde met een foute wissel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Sommige treinen hebben ook een moeilijke jeugd gehad.. Dan krijg je dat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee ze zitten niet vast. Je doet je naam wel eer aan!
Ook treinen ontsporen dus.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat de wissel verkeerd staat of er een aanrijding is.