Wanneer doet een conducteur wel of geen ronde?

Op sommige ritten komt de conducteur alleen naar buiten om te fluiten op het perron; de rest van de rit zit hij in zijn hokje, of bij de machinist.

Op andere ritten loopt de conducteur wel door de trein om kaartjes te controleren.

Zijn er richtlijnen die bepalen wanneer de conducteur wel of niet door de trein gaat?

Toegevoegd na 1 minuut:
Ik begrijp dat de conducteur zijn ronde niet kán doen wanneer de trein overvol is, of niet wíl doen wanneer de trein te laat is (i.v.m. mogelijke agressie). Mijn vraag gaat over een normale trein waar de conducteur dus zijn ronde zou kúnnen doen, maar niet altijd doet.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
30.7K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
goeievraag...dit heb ik mij ook wel eens afgevraagd +1

Het beste antwoord

Een conducteur is helemaal vrij in het doen van zijn ronde. Officieel mag de conducteur niet bij de machinist zitten.
De officiële taken van de conducteur zijn:
- service verlenen
- informatie verstrekken
- controleren van vervoersbewijzen --> hierin heeft iedere conducteur zijn eigen persoonlijke insteek.
Op het traject van Schiphol naar Groningen zal er gecontroleerd worden, maar is er niet vastgesteld precies wanneer.
Dus het zou kunnen dat de conducteurs die jij tegenkomt wel controleren, maar niet op het moment en het stuk van het traject dat jij in de trein zit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Helder, compleet en correct - want direct van de bron.

Andere antwoorden (3)

Volgens mij ligt het er ook aan of de machinist en de conducteur het goed kunnen vinden.
Toen ik nog regelmatig met de trein ging, kwam de conducteur meer dan regelmatig uit het hokje van de machinist stappen op het moment dat de trein weer stopte voor een station.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als die wel zin in hebt doet ie wel een rondje.
En als die geen zin hebt doet ie geen rondje
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
-1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
jij blij
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tja, 't is een compacte versie van het antwoord van gootje08... Wat zal ik zeggen -- van mij geen plus en geen min.
Ik denk niet dat er strikte richtlijnen zijn, dat zou het gedrag van de conducteur te voorspelbaar maken.
Zo goed als het onvoorspelbaar is voor jou is het dat ook voor de andere reizigers.
Ik heb ooit gelezen dat als een kans op succes ongeveer 3 op 10 is, dat mensen dan zeer gemotiveerd zijn om nog een kans te wagen. Dat onderzoek betrof dan positieve sancties, maar ik kan me voorstellen dat het met negatieve sancties ook zo werkt; als dat zo is hoeft een conducteur niet vaker dan een op de drie ritten te controleren om een maximaal rendement te halen.