Mag ik ook achter in de bus stappen ?

Deze vraag vooral omdat we nu de ov chipkaart hebben.

Vroeger moest de chauffeur je strippenkaart stempelen, vóór instappen dus. Maar met de ov chipkaart kun je ook achter inchecken.

Ik stap vaak in op Utrecht CS wanneer de bus leeg is. Toen ik 'n keer achter instapte werd mij vriendelijk doch dringend verzocht weer uit te stappen en de voorste ingang te nemen. Terwijl ik nu steeds vaker mensen gewoon achter zie instappen en inchecken. Dit gebeurd ook gewoon bij haltes als er de mogelijkheid is (geen of weinig uitstappers).

Is dit gewoon afhankelijk van het humeur van de chauffeur of zijn er officiele richtlijnen voor ?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
4.2K

Het beste antwoord

De regel is dat je VOOR instapt, dus bij de chauffeur. Je kunt dat ook zien aan de buitenkant bij de andere deuren (voor het uitstappen) aan de stickers op de ramen, die er ongeveer uitzien als een verkeersbord "niet inrijden".

Ook bij langere (gelede) bussen (lijn 1, lijn 3, lijn 8) moet je VOOR instappen.

Er is alleen een uitzondering bij dubbelgelede bussen, zoals o.a. lijn 11 en lijn 12s naar de Uithof. Let er maar eens op: bij de uitgangen zit die sticker er niet. Die lijnen zijn zo druk ( resp. om de 5 minuten en 3 minuten in de spits) dat het veel te lang zou duren als iedereen VOOR in zou moeten stappen. Op deze lijnen wordt ook veel intensiever gecontroleerd op geldige plaatsbewijzen, omdat de chauffeur hier nauwelijks zicht op heeft.

Het kan dus niet misgaan, als je alleen maar op de stickers op de ramen van de deuren let. Overigens is VOOR uitstappen tegenwoordig wèl heel normaal. Vroeger hing daar een bordje "achter uitstappen".
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Plusje!
Al ga ik al bijna 3 jaar lang zo'n 2 keer per week met bus 11 of 12 en ben in al die tijd maar 1 of 2 keer gecontroleerd

Andere antwoorden (2)

Je mag voor in stappen het is niet verplicht maar de chauffeurs vinden het zelf fijner want dan kunnen ze zien of je wel incheckt want als er een keer een controleur langs komt en ze zien dag dat dat niet is gedaan dan krijg jij maar ook de chauffeur een boute en dat willen ze waarschijnlijk voor hun zelf voorkomen
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De regel is dat je VOOR moet instappen maar dat was vroeger toen nog iedereen strippenkaart of een OV kaart had maar nu heeft iedereen OV chip kaart dus zijn we zelf verplicht om in te checken. Chauffeur hoeft het niet meer alle kaartjes checken. Wat jij hebt meegemaakt is het gewoon het humeur van de chauffeur. Jij mag gewoon aan alle deuren in en uitstappen hoor. Dat de chauffeur boete krijgt omdat wij geen geldige vervoerbewijs hebben geloof ik nix van want WIJ zijn zelf verplicht met chipkaart in te checken
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik koop nog lekker 'ouderwets' kaartjes bij de chauffeur haha. Goed antwoord!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Daar hebben we weer zo'n lafaard die minetje geef maar geen uitleg. Lekker volwassen hoor
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je mag alleen elders dan voorin instappen als dat uitdrukkelijk is aangegeven. Hier in Utrecht staat op vrijwel alle deuren iets als 'alleen uitstappen', behalve op de dubbelgelede bussen, zoals Mesher uitlegt.
Staat er niet aangegeven dat je IN mag stappen, dan moet je voorin instappen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Op elke bus of een tram staat dat.je.alleen voorin mag instappen maar in het praktijk gebeurd dat bijna nooit. Of ben jij zo'n eentje Hippo die het netjes aan de regels houdt
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik hou me netjes aan de regels want het heeft ook geen enkele zin om achterin in te stappen. Hier in de stad maak je dan vooral veel kans om er door de chauffeur direct uitgezet te worden, en terecht. Mag je fijn helemaal achteraan aansluiten bij de instappers.