In de ruimte van de zitplaatsen staat boven de deuren de klasse.

Toegevoegd na 1 minuut:
Vaste reizigers zien het ook aan de stoelen (zie wikipedia link).

Toegevoegd na 2 minuten:
Bij sommige treinen zoals dubbeldekkers staat het aan de buitenkant ook.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En mocht je al binnen zijn, dan staat het natuurlijk ook nog duidelijk aangegeven in de coupé zelf. +
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
jeetje dikke plus, al is het alleen al voor het werk......

Andere antwoorden (3)

Op de buitenkant van de coupés staat een 1 of een 2. Mag jij raden waar deze nummers voor staan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ik raad voor de klasse ;D
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+
Aan de buitenkant van de trein staat op de stellen aangegeven welke 1e en welke 2e klas bevat. Aardig detail: als er een tweedeklas gedeelte aangesloten aan de eersteklas in één treinstel zit, dan is dat meestal een stiltecoupé. Daar kan je rustig zitten lezen of studeren zonder te worden gestoord door praten, telefoneren, of luide mp3-spelers.

Toegevoegd na 2 minuten:
Je kunt het meestal ook wel herkennen aan het interieur. De eerste klas heeft wat chiquere en ruimere zitplaatsen, de stoelen kunnen in een luiere stand worden gezet.
Amadea
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Helemaal mee eens! In mijn dagelijkse beleving is de 1e klas waar je kunt zitten en de 2e klas waar je opgepropt moet staan ;o)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Maar dat geldt lang niet altijd voor treinen vanuit het zuiden naar bijv. Utrecht.
Ik ben meer dan eens met een 1e klas kaartje in een rustige en niet volle 2e klas gaan zitten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De laatste tijd gaat het beter, maar de treinen zitten op sommige tijden bomvol. In Amsterdam zijn ook vooral veel slachtoffers gevallen onder de mensen die stonden.
Bij NS-intercity's (zowel enkel als dubbeldekker) kun je het aan de buitenkant zien aan de doorlopende blauwe streep: de coupés met de blauwe streep zijn eerste klas, die zonder streep zijn tweede klas.
Op onderstaand plaatje (misschien een beetje ongepast) zie je dat er enkele coupés zijn met een 1 en een streep, en enkele zonder.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, inderdaad een beetje ongepast, er zijn toch meer dan genoeg foto's van treinen te vinden?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Foto's vinden waarop je een stuk trein ziet MET en ZONDER strepen valt dus vies tegen, anders had ik deze niet gekozen.