Heb je als 65+er korting op de trein?

Ik krijg geen duidelijkheid op de website, en ook niet bij de automaat.
Dus hoe kom ik er achter?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Ja, dat is mogelijk als u een persoonlijke OV chipkaart aanschaft.
Kinderen, 65-plus en groepen
Kinderen en reizigers ouder dan 65 jaar reizen met korting vanwege hun leeftijd. Die korting kan alleen worden verrekend als u met een persoonlijke OV-chipkaart op saldo reist. De korting geldt voor het basistarief en het instaptarief.

Let op: in sommige gevallen heeft u een speciaal reisproduct nodig om met korting te reizen of reist u zelfs helemaal gratis. Informeer bij uw OV-bedrijf naar de mogelijkheden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Er staat: 40% korting en keuzedagen (alleen met voordeelurenkorting)
Wat betekend dat in normaal Nederlands? Dat die 40% korting alleen op bepaalde dagen is? En wanneer is dat dan? En hoe krijg je die 40% korting? Moet je dat activeren op de kaart? Of moet je dat selecteren bij de automaat ofzo? Of is dat automatisch?
Moet het een kaart zijn van de NS? Of is elke OV-chipkaart goed? Bijvoorbeeld van de RET? Want die heb ik al.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik dacht (maar weet dit niet zeker) dan je de korting alleen in de daluren, dus dat je niet mag reizen tussen 6.30 uur en 9.00 uur en tussen 16.00 uur en 18.30 uur) De korting geldt voor alle OV chipkaarten, dus ook voor de RET. Neem even contact op met RET voor bevestiging of de juiste informatie: http://m.ret.nl/klantenservice/contact.html
Mocht het nodig zijn, hier ook de informatie hoe je contact kunt krijgen met de ns: https://www.ns.nl/virtuele-assistent/virtuele-assistent/?hint=contactopnemen&delay=false
HeerVoldemort
10 jaar geleden
Het was ooit zo eenvoudig, je bent 65+ je krijgt een pasje, koopt een roze buskaart of een treinkaartje met korting. Bij controle laat je het pasje zien...klaar. Maar nu...ik kan er geen duidelijk antwoord op vinden. En als ik als jonger iemand dat probleem al heb, hoe moet dat dan bij de opa's en oma's???
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Klopt, voor de burger wordt het allemaal alleen maar ingewikkelder.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Mijn moeder heeft een ov chipkaart ooit aangevraagd bij het loket van de ns bij haar in de woonplaats. Ze heeft de kaart toen na een aantal dagen gekregen en die 40% ouderenkorting zit daar gewoon bij ingeprogrameerd. Ze hoeft niks speciaals te doen, behalve als ze met de trein gaat inchecken op het vertrekstation en weer uitchecken bij het uitstapstation. Die 40% wordt automatisch geregeld. Verder kan ze met alle soorten van ov mee op dezelfde kaart, alleen wordt dan geen korting gerekend. Behalve als je dat aanvraagd bij het vervoersbedrijf van je woonplaats. Dan kan bv. buskorting ook op je ov kaart worden gezet. Mijn moeder heeft ook nog ik geloof 6x per jaar recht op een gratis reisdag. Ze krijgt dan nu ( nog papieren) kaartjes thuisgestuurd en al die kaartjes mag je op een dag van keuze gebruiken om waar dan ook naar toe te reizen. Ze staan wel op naam en moeten wel afgestempeld worden op het station voor vertrek. Je hoeft ze niet in of uit te checken en je kan gaan waar je wil. Wel binnen de data die er op staat. Ik geloof dat ze per 2 maanden 1 kaartje heeft dat gebruikt mag worden tot een bepaalde datum. Heb je dat dan niet gebruikt, dan komt hij te vervallen. Samen reizen kan, maar dan moet je medereiziger wel zn eigen kaart hebben. Met de ns kaart mag je door heel nederland met alle soorten ov mee, een aparte kaart van een andere vervoerder is dan niet meer nodig. u kunt aan de RET vragen of u RET korting kunt krijgen en of die op de NS kaart gezet kan worden. Ik woon in Brabant en heb een NS ov kaart met korting. Ik heb op die kaart ook een kortingsabonnement van de Veolia laten zetten zodat ik ook korting krijg in alle bussen in het Veolia territorium. Twee abonnementen op 1 kaart dus. Ideaal. Voor de rest van de bussen en trams in Nederland betaal ik dan wel vol tarief. Maar ik ben nog geen 65+. Misschien dat u wel landelijke buskorting krijgt maar dat weet ik niet. een heel verhaal, ik hoop dat u het snapt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nog even een aanvulling: mijn en mn moeders abonnement zijn al een aantal jaren oud. Bij ons geldt nog dat je door de weeks na 9.00 uur de hele dag en ook het hele weekend onbeperkt mag reizen. Maar ik hoorde laatst dat als je nu een nieuw abonnement afsluit, je inderdaad niet meer in de avondspits mag reizen. Dus wel reizen tussen de spitsen en "s avonds.