Ik wil vanavond een stuk met de bus reizen, ik heb geen ov-chip. Kan dit?

Kan ik gewoon met geld betalen in de bus?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (3)

je kunt nog altijd een kaartje kopen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, dan krijg je de zogeheten 'wegwerp ov chipkaart' (papieren kaartje voor eenmalig gebruik). Alleen betaal je dan veel meer.
Computoon
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een kaartje is niet altijd duurder. Zo ga ik wel eens met de bus van someren naar eindhoven en voor een enkeltje betaal ik met een kaartje €3,00 en met je chipkaart kost het rond de €4,59.
Computoon
11 jaar geleden
Inderdaad en dit komt omdat Hermes dit kaartje van euro 3.- aanbiedt voor een rit zonder overstapmogelijkheid. Zou je nu dichter bij station Eindhoven instappen en hetzelfde kaartje kopen, dan zou je nog steeds euro 3.- betalen. Zou je ergens tussen Someren en Eindhoven uitstappen en opnieuw instappen, dan zou je een nieuw kaartje moeten kopen. Verder is het zo dat ieder OV-bedrijf zelf het tarief kan bepalen per km (het systeem waarop de OV-chipkaart gebaseerd is). Kortom, in jouw situatie is het voordeliger (dus het loont de moeite om van tevoren die prijzen te vergelijken, want op de reisadviessites wordt het 'losse kaartje' niet als mogelijkheid genoemd.) Maar over het algemeen gesproken is reizen met een 'los' kaartje duurder dan gebruik te maken van de OV-chipkaart. Dat was zelfs al zo in de tijd dat je ook in de bus strippenkaarten kon aanschaffen voor enkele zones. Die waren, omgerekend per zone, veel duurder dan eentje uit de voorverkoop.
Geld is altijd een wettig betaalmiddel, je kunt dus gewoon een kaartje kopen in de bus. deze zijn zijn in de meeste gevallen wel duurder als een chipkaart maar als je een enkle keer met de bus gaat niet. een chipkaart heeft namelijk ook een aanschaf waarde.