Zwaaien machinisten ook naar elkaar ?

Je kent het wel, buschauffeurs die naar elkaar zwaaien. Ik vroeg me af of machinisten dat nou ook doen. Ik bedoel, treinen rijden behoorlijk veel sneller en het is moeilijker naar binnen kijken lijkt me.
Jammergenoeg kun je vanuit de trein de machinisten niet zien maar ik ben wel nieuwsgierig.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.7K

Antwoorden (4)

Machinsten zwaaien zeker naar elkaar, het zijn directe collega's. Op perronnen zie je dat vaak gebeuren..

Als twee treinen met 130 km/uur elkaar passeren is dat vrij zinloos. Je kunt nooit in een andere trein naar binnen kijken. Sterker nog, in sommige treinen, zoals de nieuwe sprinters hebben machinisten al problemen met naar buiten kijken bij laaghangende zon.

Toegevoegd na 21 minuten:
Chauffeurs van vrachtauto's op de snelwegen zullen ook niet zwaaien trouwens. Die seinen met hun lichten, maar dat kan de machinist niet doen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Of ze het altijd doen weet ik niet.

Ik heb wel eens in de ICE gezeten van Arnhem naar Utrecht. Als je dan helemaal voorin de trein zit, kun je door een glazen wand meekijken met de machinist. Je kunt over de schouder van de machinist kijken, je ziet het instrumentenpaneel en je kunt door de voorruit van de trein kijken. Erg leuk!

In die ICE zag ik dat de machinist zijn hand opstak naar elke trein die ons tegemoet kwam. We reden toen zo'n 140 km/u. Vanuit mijn positie (toch al gauw anderhalve meter achter de machinist) de tegemoetkomende machinist nauwelijks herkennen, maar ik kan me voorstellen dat de machinisten elkaar wel herkennen als ze elkaar sowieso goed kennen. En misschien steken ze bij twijfel hun hand op goed geluk op, zo van: "ik kan jou niet herkennen, maar misschien kun jij mij wel herkennen, en dan is het onbeleefd als ik jou lijk te negéren".
Cryofiel
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je hoeft elkaar toch niet te herkennen om te zwaaien? Motorrijders zwaaien ook vaak naar elkaar maar niet omdat ze elkaar herkennen maar gewoon omdat het 'collega's zijn'.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ah, dan is dat probleem ook opgelost. Het leek me vrij zinloos, maar kennelijk doen ze het toch uit gewoonte. In ieder geval op de ICE. Ik ben het met Pelle eens dat ze het doen omdat het collega's zijn. Hoewel ze soms weten wie er op de andere trein zit gaat het vooral om de collegialiteit.
Nou ze missen ook geregeld rode stopseintjes dus misschien missen ze ook wel een tegemoetkomende trein.

Maar seinen naar elkaar in de vorm van zwaaien zullen ze geregeld doen
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Machinisten zwaaien eigenlijk bijna altijd naar elkaar, al rijden ze beiden 130/140 km/u. Je hoeft elkaar daarvoor niet te herkennen, maar doet het ook vaak uit beleefdheid.
Ook op de perrons zie je NS-personeel na elkaar zwaaien of elkaar gedag zeggen.

Ik weet dit uit zeer betrouwbare bron :-) omdat ik zelf machinist ben bij de NS.