Volgens mij..
Rijdt de bus op halte zeg maar, dus check jij uit bij een halte en niet op een tijd...
dus zou het niet ten koste gaan van je ov kaart..

xx
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Nee, als je van Amersfoort naar Utrecht reist ik noem maar wat dan check je in in Amsersfoort en uit in Utrecht. de OV chip kaart weet niet hoe je daar gekomen bent en rekend dus alleen de reis Amersfoort/Utrecht.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bovenstaande antwoorden gelden alleen voor de trein. Wanneer je bijvoorbeeld op Eindhoven CS in stapt en op Amsterdam CS uitstapt berekent hij van station tot station (een standaard tarief), in de bus echter berekent de OV chipkaart per gereden kilometer.

Citaat van www.ov-chipkaart.nl:
"Met de OV-chipkaart worden de kosten voor het openbaar vervoer voor iedereen op dezelfde manier berekend: 1 kilometer reizen is 1 kilometer betalen. Het huidige zonesysteem is voor sommige reizigers nadelig, doordat de zonegrens erg ongunstig ligt voor hun reis. Maar er zijn ook reizigers die profiteren van een gunstige zone-indeling. Met de prijs per kilometer vervalt dit verschil."

Dus kort samengevat: wanneer jij omrijd met de bus dan betaal je daar extra voor indien de afstand groter is.