Waarom hebben treinen (nog steeds) noodremmen?

En is er een situatie denkbaar waarin het is geoorloofd om daar gebruik van te maken?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
3K

Het beste antwoord

Ik heb het al eens gedaan hoor. De treindeuren sloten, en een moeder en kind van 6 werden van elkaar gescheiden. Ik trok meteen aan de noodrem, daar ik in de buurt zat.

Overigens verwacht je dat je stevig aan zo'n ding moet trekken, maar dat valt echt mee.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Wat denk je van brand?

Toegevoegd op 17-06-2009 23:31:45
Ik ben de eerste die dan aan de rem trekt... Heb je wel eens gezien hoe snel brand zich kan verspreiden?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
of als de chauffeur flauwvalt of iets d.g. dan blijft de trein maar doorgaan
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens mij wordt zo iemand 'machinist' genoemd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Niet continue de hand op die knop, volgens mij. Dan krijgt ie al spoedig een lamme arm - zeker als er nogal wat kracht nodig is.
Dan zet ie een stok op die knop en is 't effect weg.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De dodemansknop moet om de zoveel tijd worden ingedrukt. Doet de machinist dat niet, dan voert de trein automatisch een noodremming uit. Houdt de machinist de dodemansknop continu ingedrukt, dan zal de trein ook automatisch een noodremming uitvoeren. Dus als de machinist overlijdt, maakt het niet uit of hij achterover valt en de dodemansknop nooit meer indrukt, of voorover valt en de dodemansknop continu indrukt. De trein zal altijd tot stilstand komen. Daarnaast is er ATB, Automatisch TreinBeinvloeding. Die zal de trein tot stilstand brengen als de machinist sneller rijdt dan toegestaan, of als de machinist een stoptonend sein passeert. Dit gebeurt ook als de machinist netjes de dodemansknop blijft bedienen.
gisteren nog bij warmond, is er aan de noodrem getrokken toen er een bovenleiding knapte en door de ruiten naar binnen sloeg....dus: JA.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Precies dit lijkt me een onzinnige reactie. Stel dat de trein wel had kunnen doorrijden, ondanks het knappen van de bovenleiding. Dan zitten er enkele gewonden in de trein vanwege de rondvliegende glassplinters. Is het dan zinvol, de trein midden in een weiland tot stilstand te brengen, zodat ambulances grote moeite hebben de slachtoffers te bereiken? Ik denk dat het dan zinvoller is, door te rijden tot het volgende station, en dan pas aan de noodrem te trekken zodat de trein daar blijft staan. Dan kun je vooraf de ambulance bellen om te zeggen dat ze naar station X moeten rijden. Tegen de tijd dat de ambulance daar is, is de trein er ook. Da's beter dan een gewonde midden in een weiland.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat lijkt mij nou ook. Buiten het feit dat er veel misbruik van wordt gemaakt (voetbalsupporters?), wordt het misschien ook te snel gebruikt (paniek?).
als iemand met ze jas aan de deur blijft hangen (buiten)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb meegemaakt dat de treindeur niet dichtging(was een oude nachttrein met niet automatische deuren). We zagen het gebeuren en wisten niet wat we moesten doen. Uiteindelijk werd er aan de noodremgetrokken. Onze treinstuward kwam uitleggen dat in zo'n situatie aan de noodrem getrokken moet worden, daarna liep er 4x een techniek-mannetje heen en weer en na een half uur konden we weer verder.
Dus ze zijn nog steeds nodig.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik was een keer in slaap gevallen in een afgesloten treinstel (het reed nog wel mee). Toen ik bij het volgende station was wakker geworden kon ik er niet uit. Met bonken op het raam wist ik ook niet de aandacht van de conducteur te trekken. Toen heb ik terwijl we nog stil stonden aan de noodrem getrokken. De conducteur had verzuimd het treinstel te controleren voor hij het afsloot en liet mij er gauw weer uit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je per ongeluk in de intercity zit, en die stopt niet op het station waar jij uit moet, dan trek je toch aan de noodrem, dan stopt ie wel op jouw station ;-)