Wat is het verschil tussen de gele en de groene bussen in Utrecht?

Ik was op het busstation van Utrecht. Daar reden veel bussen in verschillende kleuren: geel, groen, en blauw-wit.

De blauw-witte bussen zijn van GVU (Gemeentelijk Vervoerbedrijf Utrecht).

Maar zowel de gele als de groene bussen zijn van Connexxion. Is er verschil tussen de gele en de groene bussen? Rijden die op verschillende lijnen, naar verschillende bestemmingen? Of is het gewoon toeval met welke kleur bus Connexxion op een bepaalde lijn rijdt?

Picture for question
Cryofiel
12 jaar geleden
4.1K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat heeft te maken met die mystieke onzichtbare Eenhoorn op het Domplein in Utrecht Cryo! :-)))))))))))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ah, dat is het!!! ik dacht dat het makkelijker zou zijn om je groen en geel te ergeren als ze weer eens niet op tijd zijn, of staken, een dienstrooster omgooien vanwege sneeuw en gladheid en (......pff.... yek yek bla bla) +1
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je hebt ook nog de blauwe en de rode museumbus van GVU ;-)

Het beste antwoord

Het GVU verzorgt de stadslijnen, een aantal gaan ook naar Maarssen.
GVU is eigendom van Connexxion, er zijn ook ex-bussen van Connexxion die zijn overgestickerd naar GVU-kleuren (gelede Mercedessen).
De geel/grijze-bussen (en ook een aantal sneltrams) rijden in de concessie van het BRU, dit is de Stadsregio Utrecht (samenwerking tussen aantal gemeenten rondom Utrecht, zoals Nieuwegein en Houten).
De groene Connexxion-bussen rijden in opdracht van de provincie Utrecht (niet BRU dus), dit zijn lijnen die buiten de BRU-regio. Daarom ook de situatie dat de lijnen 50 tussen Utrecht en Zeist met geel/grijze bussen worden gereden, en de bussen die verder rijden naar Doorn, Rhenen en Wageningen in het groen. Daar is een overlap van de twee regio's. Er is bijvoorbeeld ook lijn 58 Zeist-Bilthoven-Hilversum die buiten de provincie komt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Dit heeft te maken met het feit dat GVU eerst een dienst was van de gemeente. Een staatsbedrijf dus in feite. Dat in de loop van de geschiedenis grotendeels geprivatiseerd werd tot GVU NV, met de gemeente nog altijd als houder van een groot aantal aandelen.

Connexxion was in de tussentijd al een privaat resultaat van verschillende samengevoegde openbaar vervoers bedrijven, en verzorgde een aantal lijnen in Utrecht.

De gemeente Utrecht wilde vervolgens zijn aandelen GVU aan connexxion verkopen. Maar dit mocht niet zomaar, vanwege het te grote marktaandeel van connexxion dat daar het gevolg van zou zijn.

Er werd daarom als voorwaarde gesteld dat connexxion een aantal buslijnen zou overdragen aan GVU NV, in ruil voor de aandelen GVU van de gemeente.

Er is dus sprake van twee concurrerende bedrijven, hetgeen ook verschillende kleuren bussen.

De verschillende kleuren van de connexxion bussen hebben te maken met of het stadsvervoer of streekvervoer is.

Dat kun je ook zien aan het "Voor U" logo op de stadsbussen. Voor U is het gemeente orgaan dat GVU en Connexxion overkoepelt om te zorgen voor een goede OV dienst in de stad.

Dit logo staat niet op de groene bus en dat is dan ook een regionale ofwel streekbus.

Overigens vertrekken er op Utrecht CS ook nog bussen van concurrent Arriva! :P
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
zondag
12 jaar geleden
En welke kleur hebben die van Arrival dan? Het is me nu al groen en geel voor de ogen dus gauw een +. ;-)
Cryofiel
12 jaar geleden
Ik zie echter iets anders dan wat je schrijft... Je schrijft "De verschillende kleuren van de connexxion bussen hebben te maken met of het stadsvervoer of streekvervoer is." Zojuist zag ik een gele bus die naar Amersfoort CS ging, en een groene bus die naar Amsterdam ZO ging. Verschillende kleuren, beide streekvervoer.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ok.. dan klopt het niet wat ik zeg haha, ik was altijd in die veronderstelling
Cryofiel
12 jaar geleden
Het verschil tussen stads- en streekvervoer was ook mijn eerste veronderstelling. Dat bleek niet te kloppen. Daarom heb ik deze vraag gesteld. Maar ik wist niet meer uit welke voorbeelden ik had afgeleid dat mijn veronderstelling niet klopte. Nu ik net buiten was, heb ik even gekeken, en zag ik de gele bus naar Amersfoort CS en de groene bus naar Amsterdam ZO bijna direct naast elkaar staan. Dat leek me een prima voorbeeld om jouw uitleg te falsificeren. ;-)
De gele Connexxionbussen rijden naar bestemmingen buiten de provincie Utrecht, de groene blijven binnen de provincie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Cryofiel
12 jaar geleden
Is het dan niet net andersom? Vanmiddag zag ik een gele en een groene Connexxion-bus naast elkaar staan. De gele ging naar Amersfoort CS, de groene naar Amsterdam ZO. Volgens mij ligt Amersfoort nog net binnen de provincie Utrecht, en ligt Amsterdam in Noord-Holland. Ik zal morgen eens opletten welke andere bestemmingen ik op de gele en de groene bussen zie staan.
Cryofiel
12 jaar geleden
Ik zag vanochtend weer twee bussen naast elkaar staan. Beide lijn 50. De ene lijn 50 was een gele bus die naar Driebergen-Zeist ging. Dat ligt binnen de provincie Utrecht. De andere lijn 50 was een groene bus die naar Wageningen ging. Dat ligt volgens mij nét buiten de provincie Utrecht. Mijn (voorlopige) conclusie is dus dat het verschil tussen geel en groen niet te maken heeft met stads- en streekvervoer, maar dat de groene bussen naar buiten de provincie gaan, en de gele binnen de provincie blijven. De blauwwitte zullen dan wel stadsvervoer zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Duister hoor. Misschien is het wel domweg willekeur?
De blauwwitte zijn van de GVU, voor het stadsvervoer (maar GVU is ook Connexxion, voor zolang het duurt, het zou allang QBuzz zijn geworden maar door de Uteregse specialiteit 'aanbestedingsfoutjes' is dat nog niet gebeurd.