Zijn er grote verschillen tussen de tarieven van treinreizen naar het buitenland in verschillende maanden?

Ik heb op de site van nshighspeed gekeken, en het verste wat ik kan plannen is in maart, ik wil graag in augustus naar Innsbruck, maar ik vraag me dus af, omdat de kaartjes nu al (enkele reis) 80 euro kosten of het in augustus dan veel duurder is?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Kaartjes van de meeste internationale treinen zijn hooguit twee tot drie maanden vooruit te boeken. Voor sommige nachttreinen (citynightline) kan het al een half jaar vooruit. Vandaar dat je nog geen prijzen voor augustus vindt.

Er is een standaardtarief dat alle dagen en op alle treinen geldt, dat is voor alle tijden van het jaar gelijk. Maar dat is wel een heel hoog tarief, dat je waarschijnlijk liever niet betaalt: Utrecht-Innsbruck komt dan op ongeveer 330 euro retour.

Er zijn veel goedkopere tickets te vinden, in alle tijden van het jaar. Bij zo'n ticket leg je je vast op een bepaalde verbinding op een bepaalde dag. Je ticket is alleen geldig voor de gekozen verbinding op de gekozen dag. Maar wel veeeeel goedkoper dan die 330 euro.
Het aantal van dergelijke tickets dat beschikbaar is, en de vraag naar dergelijke tickets (als er veel vraag is, zijn ze snel op), varieert enorm.
Niet alleen van maand tot maand (in het wintersport- en in het zomerseizoen is er veel meer vraag naar goedkope kaartjes) maar ook van dag tot dag. Je zult merken dat het in de drukke weekenden in de zomervakantie (dezelfde weekenden met die lange files op de Duitse autosnelwegen - precies: als iedereen met vakantie gaat of van vakantie terugkomt dus) ook in de trein druk is en dat het minder makkelijk is om een laag tarief te boeken. Overweeg om op een wat rustiger moment te reizen, bijvoorbeeld doordeweek, dat kan je een hoop geld schelen.

Naast zelf boeken op de website van NS Hispeed zou je je reis ook kunnen laten boeken door de Treinreiswinkel. Dat is een reisbureau dat gespecialiseerd is in treinreizen. Je kunt ze zelfs nu al een offerte vragen voor in augustus. De prijzen zijn dan een voorlopige prijsopgave. Zij weten precies wanneer de boeking voor jouw trein open gaat en boeken dan zo snel mogelijk - dan zijn er dus nog zo veel mogelijk goedkope kaartjes beschikbaar.
Ze vragen net als elk reisbureau wel boekingskosten - maar dan heb je er ook geen omkijken naar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ja. Er zijn diverse landen waar de prijs van de kaartjes niet vast ligt zoals in nederland, maar waar de prijzen afhankelijk zijn van boekingsklasses. Is de klasse vol, dan kan je alleen nog duurdere kaartjes krijgen. Een beetje zoals bij vliegtuigtickets. Zelfde stoel, verschillende prijs