Mag je tegenwoordig weer overal op het treinperron roken?

Ik dacht alleen in de afgebakende zone bij de paal, maar als ik mensen vriendelijk vraag of ze daar willen gaan staan, word ik afgesnauwd. Handhaving lijkt er ook niet meer te zijn. Toch maar weer medicijnen meenemen als ik met de trein moet dan, of onvriendelijk worden? Want er zijn zoveel mensen die buiten de rookzone roken dat ik er niet meer omheen kan als astma-partient.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.2K
Kimath
12 jaar geleden
Goeie vraag, dit stoort mij ook.
Het is ook zeer onduidelijk of de voetgangerstunnels en bronnen ook meetellen met het rookverbod of niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Iedere regel valt of staat bij de handhaving.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je staat in de buitenlucht.. Denk dat je dan meer last moet hebben van de uitlaatgassen van auto's, dan van een persoon die buiten staat te roken. Ga 5 meter verderop staan, als je er zoveel last van hebt, perron is groot genoeg.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dus op het perron mag het niet, en 5 meter verderop de gewone stoep mag het wel ?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er zijn ook overdekte stations daarbij kan ik me wel voorstellen dat iemand die astma heeft, er last van kan krijgen. Ik rook zelf ook, maar als ik op het perron sta buiten de rookzone en iemand vraagt me "om hier niet te roken" dan doe ik dat, ongeacht watvoor persoon dat is, het levert misschien ook wel een leuk gesprek op met diegene, van conflicten wordt me dag juist niet beter.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik als roker vind het zelf storend dat mensen dat doen, de regel bestaat (voor zover ik weet) nog steeds en dan dien je je er ook aan te houden (doe ik ook). Hoe belachelijk die regel verder ook is, je dient a) rekening te houden met anderen en b) je aan de wet te houden, hoe bezopen die wet ook is (tenzij die echt immoreel is). Ik vraag me inderdaad wel af Stippel hoe dat dan zit met uitlaatgassen e.d., is dat geen of minder een probleem voor je?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, daar heb ik echt stukken minder last van, maar ik ga ook echt niet op 50 cm. afstand van de uitlaatpijp van een auto staan. En rook is toch echt vele malen irriterender voor mijn luchtwegen dan uitlaatgassen. Mijn vader rookt, ik ben mijn hele jeugd ziek geweest, totdat ik naar de vieze stinkstad verhuisde. Toen was ik opeens gewoon gezond, zolang ik maar uit de rook wegbleef.
Cryofiel
12 jaar geleden
Sigarettenrook is vele, vele malen irriterender dan uitlaatgassen. Rokers kunnen zich dat meestal niet voorstellen (anders zouden ze niet meer roken), maar het is echt zo. @Samantha, je hebt natuurlijk helemaal gelijk. Als jij zo graag wilt roken op een plek waar dat verboden is, ga dan gewoon 5 meter verderop staan, het perron is groot genoeg.

Het beste antwoord

Nee, dat mag niet. Laatst zag ik in een tv-reportage mensen roken in een horecagelegenheid terwijl ik dacht dat dit allang een gepasseerd station was. Ik weet zeker dat vele rokers die het gezien hebben dit als een (extra) legitimatie beschouwd hebben om zelf ook maar weer op te steken in hun favoriete kroeg. Zo gaat het op die perrons ook. Ik heb nog nooit meegemaakt dat werkelijk iedereen daar zich aan de regels houdt, terwijl je in een dicht opeengepakte menigte in feite geen kant op kunt. Het gaat allemaal echt niet altijd zo heel bewust maar het gebeurt kennelijk wel als er geen grenzen gesteld worden. Extra vervelend als degenen die overlast ervaren als zeikerds gezien worden als ze er iets van zeggen. Het zijn nota bene maatregelen van de overheid om de gezondheid van belanghebbenden te beschermen. Eens of niet eens maar ze moeten gewoon gehandhaafd worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+1 Met de regel als zodanig ben ik het dus niet eens, maar evenmin met het gedrag van mensen nu de regel er is en waarschijnlijk ook als de regel er niet is. Ik vind namelijk dat je bij gedrag als roken eerst en vooral rekening te houden hebt met mensen die dat niet doen. Een verbod in de open lucht, met name op de stations waar ik wel eens kom waar eveneens dieseltreinen stationair staan te draaien vind ik dan wel weer heel merkwaardig.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het vervelende is dat de meeste rokers helemaal niet in de gaten hebben hoeveel last sommige mensen er van hebben en hoe ongezond hun gedrag is, en dat 'wij last-hebbers' ook helemaal geen zin hebben om telkens uit te leggen wat er aan de hand is, zeker niet op plekken waar het gewoon *niet* mag. "Heb je er last van dan?" "Ja natuurlijk, anders zou ik er toch niks van zeggen? En al had ik er geen last van, wat dan nog?" Niet zo vriendelijk he.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Daarin ben ik het met je eens Stippel. Daarom vind ik ook dat deze regel gehandhaafd moet worden, omdat dat kennelijk nodig is, de rookzone / rookpaal is een vrij eenzame plek aan het worden. Zouden deze regels overigens niet gelden dan zou ik ook wel een blokje omgaan als iemand te kennen gaf er last van te hebben.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Natuurlijk zijn er meer luchtvervuilers dan tabaksrook. Maar ook in de open lucht kun je het als longpatiënt knap benauwd krijgen als je de volle laag krijgt van een belendende roker. Maar goed, wij zijn het daar wel over eens.

Andere antwoorden (6)

Het mag alleen binnen de rookzones.

Alle treinen zijn rookvrij. Op de stations is roken uitsluitend toegestaan in de speciale rookzones op de overkapte perrons en in de buitenlucht, zoals op perrons zonder overkapping.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
de regels zijn niet veranderd; alleen op de aangegeven plekken mag gerookt worden.

misschien een idee, om een medewerker van de NS er op te attenderen als er buiten de zone gerookt wordt en er niet meer zelf op af te stappen.

Helaas is het namelijk zo dat veel mensen zich niet meer laten aanspreken en meteen met een tegenaanval komen, als iemand iets zegt van hun gedrag.
12 jaar geleden
Was er geen regel waarbij het wel toegestaan was als er geen afdak boven zit? Zoiets hoorde ik een tijdje terug.

Heb ze regelmatig zien controleren met forse boetes erbij trouwens. Maar nog veel vaker dat ze een waarschuwing geven en niets doen, te vaak als je het mij vraagt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
je mag alleen in rookzone roken,
ik jou geval zal ik eerst onvriendelijk worden en anders ergens anders staan, of het ze uitleggen! x sterkte
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Op perrons mag je alleen roken in de rookzones, tenzij er geen afdak is dan mag je op het gehele paron roken, bron een machinist en die zal het wel weten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tja, dit is zo'n vraag van regelgeving en handhaving. Officieel mag roken op het station alleen in de afgebakende zone bij de "baalpaal", maar in de praktijk wordt die regel op geen enkele manier gehandhaafd.