Mag je tegenwoordig weer overal op het treinperron roken?

Ik dacht alleen in de afgebakende zone bij de paal, maar als ik mensen vriendelijk vraag of ze daar willen gaan staan, word ik afgesnauwd. Handhaving lijkt er ook niet meer te zijn. Toch maar weer medicijnen meenemen als ik met de trein moet dan, of onvriendelijk worden? Want er zijn zoveel mensen die buiten de rookzone roken dat ik er niet meer omheen kan als astma-partient.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Nee, dat mag niet. Laatst zag ik in een tv-reportage mensen roken in een horecagelegenheid terwijl ik dacht dat dit allang een gepasseerd station was. Ik weet zeker dat vele rokers die het gezien hebben dit als een (extra) legitimatie beschouwd hebben om zelf ook maar weer op te steken in hun favoriete kroeg. Zo gaat het op die perrons ook. Ik heb nog nooit meegemaakt dat werkelijk iedereen daar zich aan de regels houdt, terwijl je in een dicht opeengepakte menigte in feite geen kant op kunt. Het gaat allemaal echt niet altijd zo heel bewust maar het gebeurt kennelijk wel als er geen grenzen gesteld worden. Extra vervelend als degenen die overlast ervaren als zeikerds gezien worden als ze er iets van zeggen. Het zijn nota bene maatregelen van de overheid om de gezondheid van belanghebbenden te beschermen. Eens of niet eens maar ze moeten gewoon gehandhaafd worden.

Het mag alleen binnen de rookzones. Alle treinen zijn rookvrij. Op de stations is roken uitsluitend toegestaan in de speciale rookzones op de overkapte perrons en in de buitenlucht, zoals op perrons zonder overkapping.

Bronnen:
ns.nl en dan bij stel uw vraag kort en...

de regels zijn niet veranderd; alleen op de aangegeven plekken mag gerookt worden. misschien een idee, om een medewerker van de NS er op te attenderen als er buiten de zone gerookt wordt en er niet meer zelf op af te stappen. Helaas is het namelijk zo dat veel mensen zich niet meer laten aanspreken en meteen met een tegenaanval komen, als iemand iets zegt van hun gedrag.

Was er geen regel waarbij het wel toegestaan was als er geen afdak boven zit? Zoiets hoorde ik een tijdje terug. Heb ze regelmatig zien controleren met forse boetes erbij trouwens. Maar nog veel vaker dat ze een waarschuwing geven en niets doen, te vaak als je het mij vraagt.

je mag alleen in rookzone roken, ik jou geval zal ik eerst onvriendelijk worden en anders ergens anders staan, of het ze uitleggen! x sterkte

Op perrons mag je alleen roken in de rookzones, tenzij er geen afdak is dan mag je op het gehele paron roken, bron een machinist en die zal het wel weten.

Tja, dit is zo'n vraag van regelgeving en handhaving. Officieel mag roken op het station alleen in de afgebakende zone bij de "baalpaal", maar in de praktijk wordt die regel op geen enkele manier gehandhaafd.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100