Als een stadsbus geen dienst heeft wordt dit aangegeven met de tekst "Geen Dienst"; vaak zie je ook nog het getal 999; vanwaar die keuze voor 999?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.3K

Antwoorden (4)

Volgens mij is dat de code die ze intypen om die tekst te krijgen. Normaal staat er bijvoorbeeld: 14 Haarlem.
Een chauffeur typt code 14 in om die tekstregel te krijgen, 999 is de code voor geen dienst.
12 jaar geleden
Waarschijnlijk hebben ze voor 999 gekozen om geen verwarring te scheppen met andere lijnen. Als ze bv 125 hadden dan lijkt het een gewone lijn. Het had ook 000 kunnen zijn
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Op de plaats van 999 staat als de bus wel dienst heeft het lijnnummer. Omdat 999 als lijnnummer niet bestaat gaat iemand die alleen kijkt naar lijnnummers niet in de bus zitten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is van oudsher zo afgesproken. Dit om geen verwarring te wekken.
Daar er bij een klein lijnnummer zoals 1 vaak 001 stond zou 000 verwarring kunnen geven Immers een bus die uit de verte aan komt rijden is niet voor iedere al snel leesbaar. Vooral ouderen hebben daar moeite mee.
Daar er van oorsprong geen nummer veel hoger dan 500 bestonden was 999 als optie de duidelijkste.