Kan een enkeltje kopen in de bus goedkoper zijn dan reizen met de OV-chipkaart?

Mijn zoon reist soms met 2 bussen naar onze woonplaats. Hij is dan ruim een uur onderweg. Tot nu toe koopt hij 2 x een enketje van 3 euro (want hij stapt 1 x over) en is dan 6 euro kwijt.

Voor zover ik het kan vinden in 9292OV kost hem dat met de chipkaart (zonder korting) ruim 10 euro. Kan dat wel kloppen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
5.6K

Het beste antwoord

Dat kan best kloppen.
De OV-Chipkaart rekent het "standaard" tarief. Dat bestaat uit een opstaptarief (landelijk hetzelfde) en een tarief per kilometer (dat kan van regio tot regio verschillen). Met dat standaardtarief kun je op alle momenten van de dag reizen. Voor sommige groepen mensen is er korting op het standaardtarief (kinderen, senioren).

Naast de OV-chipkaart hebben veel regio's en veel busbedrijven ook speciale kaartjes. Ze hebben daar verschillende redenen voor:
- Voor iemand die maar heel af en toe reist is het een heel gedoe om een chipkaart te kopen, op te laden en te gebruiken.
- Op de momenten dat het normaalgesproken minder druk is in de bus (na de ochtendspits en in het weekend) probeert de busmaatschappij extra reizigers te trekken door een speciaal kaartje aan te bieden dat meestal goedkoper is dan het chipkaarttarief - maar niet altijd gebruikt mag worden, bijvoorbeeld: alleen na 9 uur 's morgens.
- Soms is het ook zo dat een gemeente of een regio op bepaalde momenten een goedkoop kaartje subsidieert. Bijvoorbeeld op koopavond of koopzondag. Ze hopen dat mensen dan de bus nemen in plaats van de auto.

Het loont dus de moeite om de tarieven goed te vergelijken. Soms is het goedkoper om de OV-chipkaart te gebruiken, soms is een los kaartje handiger. Op 9292ov kun je zowel het chipkaarttarief als de overige tarieven (tik je reis in op 9292ov, en klik daarna op "Alle kaartsoorten" en vervolgens op "Regionaal") vinden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Zou best kunnen kloppen. Die "enkeltjes" zijn per bus berekend, met de OV-chipkaart betaal je per bushalte. Voorheen betaalde je met een Maandkaart per "zone". Hier was commentaar op omdat je soms wel 6 bushaltes heb in 1 zone die misschien wel 5 kilometer uit elkaar liggen. Het idee achter de OV-chipkaart is dat je precies betaalt voor de afstand die je reist. Zolang er nog kaartjes verkocht worden zal dit nooit perfect kloppen en overeenkomen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja dat zou kunnen, ik heb dat ik juist met de ov-kaart goedkoper uit ben, maar door het overstappen betaal je weer een standaard 'opstaptarief'.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, vorige maand betaalde mijn zoon 3 euro retour om naar z'n vriendin te gaan met de bus en vanaf november met de ov-chipkaart is het ineens 6 euro retour.