Mag een treinchauffeur bellen tijdens het besturen van de trein, en is dit gevaarlijk?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.3K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik snap prima wat je bedoelt natuurlijk (duidelijker kan niet), maar zo'n persoon heet een 'machinist'. :) Heb je meteen nog wat geleerd wat je niet vroeg.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik kon maar niet op het woord komen, dus heb ik het zo maar gedaan. Hartstikke bedankt want het bleef maar door mn hoofd spoken wat nou wel het goede woord zou moeten zijn haha (=
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Haha! :D

Het beste antwoord

De machinist mag bellen tijdens het rijden. Sterker nog, bellen is de enige mogelijkheid om contact te hebben met de treinverkeersleiding.

De machinist kan zelf bellen, bijvoorbeeld om iets door te geven. Denk daarbij aan spoorlopers, gevaarlijk gedrag rond het spoor, vuil rond het spoor, en alle andere relevante dingen die hij ziet.

Ook kan de machinist bellen om te vragen waarom hij voor een stoptonend sein (rood licht, in gewone-mensentaal) staat, zodat hij aan de passagiers kan doorgeven hoe lang het nog duurt voordat de trein weer gaat rijden.

De machinist kan ook door de verkeersleiding worden gebeld. De verkeersleiding doet dat bijvoorbeeld om aanwijzingen door te geven. Als de machinist van de vorige trein heeft aangegeven dat de sporen glad zijn, worden de machinisten van de volgende treinen gebeld om dit door te geven, zodat die geleidelijker (en bijtijds!) kunnen remmen, en voorzichtig zullen optrekken.

Ook calamiteiten, zoals een overweg die in storing ligt, worden door verkeersleiding aan de machinist doorgebeld. De machinist kan bijvoorbeeld een "lastgeving ROZ" krijgen; ROZ staat voor "rijden op zicht". Dat betekent dat de machinist heel langzaam moet rijden, zodat hij op elk moment kan stoppen zonder de gebruikelijke lange remweg.

Zoals je ziet zijn er veel goede redenen om te bellen tijdens het rijden. Sturen hoeft niet, want de rijweg (de stand van alle wissels, en het op veilig zetten van alle seinen) wordt door verkeersleiding ingelegd.

De machinist moet echter wel zelf remmen wanneer dat nodig is (rood sein, snelheidsbeperking, stopstation). Daarvoor is het nodig dat de machinist zijn aandacht wel bij de trein en het spoor houdt, ook als hij belt. Hier wordt tijdens de opleiding veel aandacht aan gegeven.

De machinist mag (en moet) dus bellen tijdens het rijden. Dit geldt echter alleen voor werkgerelateerde gesprekken. Die gesprekken worden dan ook allemaal opgenomen, zodat later precies kan worden onderzocht wat er is gebeurd wanneer er een ongeluk is gebeurd.

Privételefoontjes zijn verboden. Dat geldt ook voor privételefoontjes die de machinist met zijn eigen, zelf aangeschafte privételefoon voert.
Cryofiel
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Eerst een + voor het antwoord, maar dan toch nog een vraag. Schud je dit antwoord uit je mouw, m.a.w. ben je deskundige, of heb je een bron vergeten te melden?
Vooral die overweg,die in storing ligt, vind ik een erg mooie!
Net zoiets als een echtpaar dat in scheiding ligt.
Cryofiel
12 jaar geleden
Sorry, dat is vaktaal. Net als een stoptonend sein en een lastgeving, maar die heb ik wel uitgelegd. Ik werk bij ProRail, vandaar de vaktermen, en dat is meteen de bron van mijn kennis hierover.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+1
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heel goed antwoord +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Weer wat geleerd! :) +

Andere antwoorden (3)

Nee die mogen niet bellen want het is gevaarlijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oh, lol. Dat had ik al gedaan zo te zien...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Die mogen wel bellen, maar dan alleen zakelijke gesprekken, met bijvoorbeeld de Railverkeersleiding. Privé bellen is uit den boze.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zo'n meneer/mevrouw heet wagenvoerder en "bestuurt"de trein niet,want de trein rijdt op rails.
En ja die mag beslist wel bellen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Treinmachinist +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Aan te spreken met "Meester"