Mag een treinchauffeur bellen tijdens het besturen van de trein, en is dit gevaarlijk?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

De machinist mag bellen tijdens het rijden. Sterker nog, bellen is de enige mogelijkheid om contact te hebben met de treinverkeersleiding. De machinist kan zelf bellen, bijvoorbeeld om iets door te geven. Denk daarbij aan spoorlopers, gevaarlijk gedrag rond het spoor, vuil rond het spoor, en alle andere relevante dingen die hij ziet. Ook kan de machinist bellen om te vragen waarom hij voor een stoptonend sein (rood licht, in gewone-mensentaal) staat, zodat hij aan de passagiers kan doorgeven hoe lang het nog duurt voordat de trein weer gaat rijden. De machinist kan ook door de verkeersleiding worden gebeld. De verkeersleiding doet dat bijvoorbeeld om aanwijzingen door te geven. Als de machinist van de vorige trein heeft aangegeven dat de sporen glad zijn, worden de machinisten van de volgende treinen gebeld om dit door te geven, zodat die geleidelijker (en bijtijds!) kunnen remmen, en voorzichtig zullen optrekken. Ook calamiteiten, zoals een overweg die in storing ligt, worden door verkeersleiding aan de machinist doorgebeld. De machinist kan bijvoorbeeld een "lastgeving ROZ" krijgen; ROZ staat voor "rijden op zicht". Dat betekent dat de machinist heel langzaam moet rijden, zodat hij op elk moment kan stoppen zonder de gebruikelijke lange remweg. Zoals je ziet zijn er veel goede redenen om te bellen tijdens het rijden. Sturen hoeft niet, want de rijweg (de stand van alle wissels, en het op veilig zetten van alle seinen) wordt door verkeersleiding ingelegd. De machinist moet echter wel zelf remmen wanneer dat nodig is (rood sein, snelheidsbeperking, stopstation). Daarvoor is het nodig dat de machinist zijn aandacht wel bij de trein en het spoor houdt, ook als hij belt. Hier wordt tijdens de opleiding veel aandacht aan gegeven. De machinist mag (en moet) dus bellen tijdens het rijden. Dit geldt echter alleen voor werkgerelateerde gesprekken. Die gesprekken worden dan ook allemaal opgenomen, zodat later precies kan worden onderzocht wat er is gebeurd wanneer er een ongeluk is gebeurd. Privételefoontjes zijn verboden. Dat geldt ook voor privételefoontjes die de machinist met zijn eigen, zelf aangeschafte privételefoon voert.

Nee die mogen niet bellen want het is gevaarlijk.

Die mogen wel bellen, maar dan alleen zakelijke gesprekken, met bijvoorbeeld de Railverkeersleiding. Privé bellen is uit den boze.

Zo'n meneer/mevrouw heet wagenvoerder en "bestuurt"de trein niet,want de trein rijdt op rails. En ja die mag beslist wel bellen.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100