Betaal je meer met de OV-chipkaart als de bus een omweg maakt?

Stel je wilt van Assen naar Groningen met de bus.

Wordt er meer geld van je OV-chipkaart afgeschreven als de bus via Haren gaat (en in Groningen ook nog een kleine omweg maakt voordat ie bij het Centraal Station aankomt?) in plaats van een bus die rechtstreeks naar Groningen gaat?

Toegevoegd na 7 minuten:
Aangezien hier staat:

"Met de OV-chipkaart worden de kosten voor het openbaar vervoer voor iedereen op dezelfde manier berekend: 1 kilometer reizen is 1 kilometer betalen."

https://www.ov-chipkaart.nl/allesoverdeov-chipkaart/kostenenopladen/betalenperkilometer/

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

Ja, als je een bus neemt die en langere route rijdt betaal je meer voor je reis.
Je betaalt niet meer per zone, maar per kilometer.
Vanuit mijn woonplaats kun je op 2 manieren naar de dichtstbijzijnde grote stad. Heel rechtstreeks, een lange, recht weg, maar voordat ik bij die halte ben moet ik een stuk lopen of fietsen..
Ik kan ook vlak bij huis opstappen, maar die bus doet er veel langer over en maakt een omweg door 3 wijken heen.
Hemelsbreed is het even ver.
De laatste busrit is beduidend duurder dan de eerste.

Wel vraag ik me ineens af of je ook meer moet betalen als de rechtstreekse bus om MOET rijden vanwege een omleidingsroute wegens wegwerkzaamheden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Op je laatste vraag is het antwoord ja, tenminste: in Utrecht wel. Halve stad ligt hier open en veel bussen rijden om - dus je doet er langer over èn je betaalt meer.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank Hippo voor je antwoord. Wel raar hoor! Je bent dus dubbel de pineut!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zo vat ik het ook op ja, maar dat begrijpen we helemaal verkeerd want gemiddeld is de OV-chipkaart goedkoper. Ik heb het nog niet kunnen ontdekken - waar ik eerst op 1 keer stempelen heen en terug kon, moet ik nu een heenreis en terugreis-als-overstap betalen. De terugreis is dan wel goedkoper, tenzij, je raadt het al, de bus vertraging heeft: tijdje geleden kwam de 'terugbus' al laat, en door pech onderweg kwam ik nog veel later bij m'n uitstaphalte - als je dan uitcheckt, betaal je toch weer meer dan alleen dat 'terugreistarief' omdat het niet meer binnen de overstaptijd valt ook al ben je ruim binnen die tijd op de bus gestapt en had je ook ruim binnen die tijd alweer thuis moeten zijn.
Da's logisch, zegt een bepaalde filosoof dan.

Andere antwoorden (1)

Misschien verschilt het per OV-bedrijf, want ik heb (meermalen) meegemaakt dat dezelfde route via een omleiding toch echt meer geld kostte.