Betaal je meer met de OV-chipkaart als de bus een omweg maakt?

Stel je wilt van Assen naar Groningen met de bus.

Wordt er meer geld van je OV-chipkaart afgeschreven als de bus via Haren gaat (en in Groningen ook nog een kleine omweg maakt voordat ie bij het Centraal Station aankomt?) in plaats van een bus die rechtstreeks naar Groningen gaat?

Toegevoegd na 7 minuten:
Aangezien hier staat:

"Met de OV-chipkaart worden de kosten voor het openbaar vervoer voor iedereen op dezelfde manier berekend: 1 kilometer reizen is 1 kilometer betalen."

https://www.ov-chipkaart.nl/allesoverdeov-chipkaart/kostenenopladen/betalenperkilometer/

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Ja, als je een bus neemt die en langere route rijdt betaal je meer voor je reis. Je betaalt niet meer per zone, maar per kilometer. Vanuit mijn woonplaats kun je op 2 manieren naar de dichtstbijzijnde grote stad. Heel rechtstreeks, een lange, recht weg, maar voordat ik bij die halte ben moet ik een stuk lopen of fietsen.. Ik kan ook vlak bij huis opstappen, maar die bus doet er veel langer over en maakt een omweg door 3 wijken heen. Hemelsbreed is het even ver. De laatste busrit is beduidend duurder dan de eerste. Wel vraag ik me ineens af of je ook meer moet betalen als de rechtstreekse bus om MOET rijden vanwege een omleidingsroute wegens wegwerkzaamheden.

Misschien verschilt het per OV-bedrijf, want ik heb (meermalen) meegemaakt dat dezelfde route via een omleiding toch echt meer geld kostte.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100