Mag ik mijn persoonlijke OV-chipkaart aan mijn vriendin geven?

Ik heb al twee jaar een persoonlijke OV-chipkaart. Op 1 oktober krijg ik een eveneens persoonlijke OV-chipkaart van mijn nieuwe werkgever.

Mijn vriendin heeft nog geen OV-chipkaart. Mag mijn vriendin dan reizen op mijn oude OV-chipkaart?

Van de voorwaarden mag het niet, maar als we het toch zo doen en we worden gecontroleerd, krijgen we dan een boete?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
3.3K

Het beste antwoord

De persoonlijke OV-chipkaart is zoals de naam al zegt: persoonsgebonden.
Zodra een ander hiermee reist wordt de kaart ingenomen.
Deze persoon krijgt ook een boete vanwege het reizen zonder geldig vervoerbewijs. Deze boete is 35 euro plus de ritprijs.

(mijn man is conducteur, dus deze informatie komt rechtstreeks van de bron)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Helemaal duidelijk. Maar: geldt dit ook als de rechtmatige eigenaar van de persoonlijke OV-chipkaart *naast* degene zit die ermee reist? In dit geval: mijn vriendin en ik reizen samen met dezelfde bus, en mijn vriendin reist op mijn persoonlijke kaart.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb het gevraagd en hij zegt het volgende: Als je naast elkaar zit, waarom moet zij dan jouw kaart gebruiken? Het riekt naar fraude en naar een manier om de regels te ontduiken. (je gaat toch ook niet samen op vakantie en gebruikt dan één paspoort?) Officieel zou de kaart dan ook ingenomen moeten worden, maar conducteurs zijn ook mensen, en het is afhankelijk van hoe je je gedraagt e.d. De boete krijg je dan dus wel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dank voor je toelichting. Zij gebruikt mijn kaart omdat ik twee persoonlijke chipkaarten heb. De ene gebruik ik zelf, op de andere reist zij.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goede informatie, rechtstreeks van de bron. Bedankt!

Andere antwoorden (7)

Als het niet mag en ze ontdekken het krijg je een boete. Je vriendin reist namelijk niet met een geldig reisdocument en reist dus in principe zwart. Daarvoor krijgt ze dan een boete.
Ik zeg: niet doen! ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als het van de voorwaarden niet mag, dan mag het niet. Bemoeizuchtig, misschien, maar het voorkomt wel dat er een hellend vlak ontstaat tussen 'geleend' en 'gestolen.'
Het zijn tenslotte jouw naam en pasfoto op de chipkaart.

Wel verwacht ik dat het, zeker als jullie samen op stap gaan en allebei een chipkaart met dezelfde tenaamstelling gebuiken geen boete op zullen lopen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De persoonlijke OV-chipkaart

•Kan niet door iemand anders worden gebruikt.
•Geschikt voor persoonsgebonden reisproducten, zoals een abonnement.
•Geschikt voor persoonsgebonden voordelen en kortingen, bijvoorbeeld voor kinderen en 65-plussers.
•Saldo kan automatisch worden opgeladen.
•Bij verlies of diefstal kan de kaart worden geblokkeerd voor verder gebruik.
•Online inzicht in uw reisgegevens via Mijn OV-chipkaart.

De anonieme OV-chipkaart

•Kan ook door iemand anders worden gebruikt.
•Geheel anoniem.
•Zonder de mogelijkheden van de persoonlijke OV-chipkaart, zoals: persoonsgebonden kortingen of reisproducten, automatisch opladen, Mijn OV-chipkaart.
•Bij verlies of diefstal kan de kaart niet worden geblokkeerd.

Je kan eenmalig een anonieme kaart aanschaffen. Als je vaker een vriend(in) op bezoek krijgt die niet zon kaart heeft heb jij er altijd één achter de hand om uit te lenen zodat diegene niet zwart hoeft te rijden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Op jouw kaart staat vermeld,De heer Rota enz. Als jouw vriendin gebruikt maakt van jouw kaart zal geconstateerd worden,dat ze een dame is en kan ze een fikse boete tegemoet zien! Niet proberen dus!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waarom niet gewoon naar de werkgever stappen en zeggen dat je voor de rest van het jaar al voorzien bent omdat je een persoonlijke OV-kaart hebt en vragen de ander gemaakte kosten als tegemoetkoming reiskosten aan je over te maken? Niet vergeten je persoonlijke te cancellen zodat je volgend jaar gewoon mee kan doen in de ronde van het bedrijf.

Het terug betaalde bedrag kun je dan natuurlijk daarna ook prima gebruiken om een kaart voor je vriendin van te kopen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk niet dat diot mag. Het gaat je vriendin vast een flinke boete kosten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het mag niet, als je het wel doet en je word gecontroleerd word je kaart ingenomen. Daarnaast krijg je een boete voor zwart rijden, en krijg je er veel gezeur mee.
Zolang je echter niet word gecontroleerd kan je het wel doen.