Ik wil reizen van Eindhoven naar Tilburg Universiteit met de trein m.b.v. OV-chipkaart (zonder overstap). Hoeveel gaat dit mij kosten?

Ik begrijp de site van NS en 9292ov.nl niet, want er staat dat ik 6,40 per rit moet betalen. En hoe zit dat dan met de OV-chipkaart????

De trein rijdt langs deze plekken:

Tilburg Universiteit
Eindhoven Beukenlaan
Best
Boxtel
Oisterwijk
Tilburg
Tilburg Universiteit

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.3K

Antwoorden (2)

Zoals je zelf al gevonden hebt gaat dit € 6,40 per rit kosten, of je nu papieren kaartjes koopt of dat je een OV-chipkaart gebruikt.

Toegevoegd na 3 minuten:
Er moet minimaal een saldo van € 26,40 op de OV-chipkaart staan als je heen en terug wilt reizen:
Bij inchecken moet er minimaal € 20,- saldo zijn, je krijgt het niet verbruikte deel teruggestort als je uitcheckt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Huh? Hoeveel geld krijg ik dan terug na de rit?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoe moeilijk kan het zijn:
Stel dat je juist het minimum van € 26,40 op je OV-chipkaart hebt staan. Bij heenreis: saldo bij inchecken van € 26,40 naar € 6,40
saldo bij uitchecken van € 6,40 naar € 20,00 Bij terugreis: saldo bij inchecken van € 20,00 naar € 0,00
saldo bij uitchecken van € 0,00 naar € 13,40 Na heen en terugreis heb je dus nog € 13,40 saldo op je kaart staan, als je weer wilt reizen moet je dus eerst weer genoeg saldo op de OV-chipkaart zetten. Zorg wel dat je OV-chipkaart geschikt is voor het reizen per NS.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Huh. Waarom zo duur? Ik ben student he..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heb je dan geen studenten OV-kaart? - daar schijn je gratis op te reizen, maar van regelingen die voor zo'n kaart gelden heb ik geen verstand.
Dat kun je beter opzoeken op de site van die kaart.
Op die sites zie je wat een reis kost inclusief bijvoorbeeld een NS-kortingskaart, niet wat het kost met een OV-studentenkaart - want dat hangt af van wat voor abonnement je hebt.

Als je een studenten-OV hebt, kijk je hier: http://www.studentenreisproduct.nl/

Als je een gewone OV-kaart hebt, geldt wat koosknip uitlegt: je betaalt bedrag X voor de (enkele) reis, dat is simpelweg het tarief.
Als je incheckt, wordt er 20 euro afgeboekt van je saldo: het instaptarief.
Vervolgens check je ergens weer uit en krijg je die 20 euro MINUS het verreisde bedrag weer teruggeboekt op je kaart.
Je moet dus wel zorgen dat dat instaptarief afgeboekt kan worden, je saldo moet voldoende hoog zijn.

Als je een kortingskaart van NS hebt, is dat instaptarief overigens 10 euro.
Als je een studenten-OV-kaart hebt geldt dat ook en moet je even goed uitzoeken of je sowieso wel moet betalen, afhankelijk van of je een week- of weekendkaart hebt en dergelijke.
Dat gaat overigens automatisch als je in- en uitcheckt.

Dus ik vermoed dat je of een geldige OV-studentenkaart hebt en gratis (binnen je abonnementstijd) of met korting (daarbuiten) reist.

Maar: als ik op ns.nl kijk bij reizen van Eindhoven naar Tilburg universiteit, zie ik dat een enkele reis vol tarief 2e klas 6,40 is; enkele reis 2e klas met korting is 3,80.

Je moet dus kijken wat voor kaart je hebt: gewoon een OV-chipkaart zonder meer? Dan betaal je voor je een enkele reis 6,40.
Heb je een kortingskaart van de NS? Dan betaal je 3,80.
Heb je een OV-studentenkaart? Dan betaal je of 3,80 (als je reist op een moment dat je abonnement niet geldig is), of niets (als je reist op een moment dat je abonnement wel geldig is).