Waarom sluiten de spoorwegen reizigers soms urenlang op in de trein ? Bij blikseminslag of bij bovenleiding breuk ?

Vorige week zaterdag bij Delft en gisteren bij Gent in België. Treinstellen waar de lucht normaal met airconditioning gekoeld wordt , zijn afgesloten. Geen raampje kan meer open. Ondertussen loopt de temperatuur op en het zuurstof gehalte terug.

Waarom worden de deuren niet geopend en frisse lucht toelaten.

Toegevoegd na 1 minuut:
Gisteren in België ( 27/06/2011) http://www.standaard.be/artikel/detail.aspx?artikelid=DMF20110627_133

Weet jij het antwoord?

/2500

Omdat er nog stroom op de trein kan staan waardoor mensen gewond kunnen raken. Ik neem aan dat de spoorwegmaatschappij liever veilig is dan later aangeklaagd wordt.

Door veiligheidsredenen blijven treindeuren en ramen gesloten wanneer er een technisch probleem ontstaat. In geval van uiterste nood, dus bij een treinongeval of dergelijke, kunnen de deuren weldegelijk worden geopend. Stel dat een reiziger op de sporen terecht zou komen en daardoor zou overreden worden door een andere trein, of verloren zou lopen of zou sterven/gewond geraken, dan is de spoorwegmaatschappij hiervoor verantwoordelijk. Andere discussies mbt veiligheid en volksgezondheid zijn eveneens interessant, maar daar dient deze website niet voor, dus hou ik het bij dit antwoord.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100