Omdat daar niemand wil wonen ivm geluidsoverlast en de grond vaak te klein is voor landbouw.
Dus bij uitstek hiervoor geschikt.

Daarbij is de grond meestal eigendom van de NS.
Die willen wanneer nodig hierover kunnen beschikken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je bedoelt volkstuintjes? Die zijn altijd net buiten de stad, langs een weg (hehe), en inderdaad vaak bij het spoor. De NS zal er niets mee te maken hebben, want die tuintjes liggen net zo vaak aan de andere kant van de weg van het spoor. Vaak zijn het wel kleine kaveltjes, die voor een boer minder interessant zijn.

Dat er ook een spoor in de buurt ligt, zie ik toch voornamelijk als toeval.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vlak langs het spoor mag vaak niet gebouwd worden vanwege geluidsoverlast, trillingen en ook het gevaar vanwege het vervoer van gevaarlijke stoffen.

Moestuintjes zijn recreatie en voor dat doel mogen die stroken land wel gebruikt worden.

Dat wil zeggen: de vraag is hoe lang nog?

In het verleden werden stukken niemandsland langs het spoor soms gebruikt voor de aanleg van volkstuinen. Spoorwegbeheerder ProRail is uit veiligheidsoverwegingen nu bezig met de ontmanteling van deze volkstuinen. Dat is slecht nieuws voor de volkstuinders en voor de natuur in de stad. Natuurlijk blijft de berm wel groen. Vanwege milieueisen is bouwen daar niet mogelijk. Maar echt gebruikt wordt de grond niet meer. Dat is jammer en niet nodig.

http://waltervanpeijpe.com/2009/01/06/399/
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Toen o.a. de spoorbomen nog met de hand bediend moesten worden en de kaartloketten het nog niet erg druk hadden , moesten deze plekken toch bemand worden en omdat er veel grond opzij van rails en station was werd dit gegund aan mensen van Het Spoor om daar wat groente te verbouwen.