Hoe werken de remmen op een trein en waar zijn ze van gemaakt?

Ik loop net van het station weg en vroeg mij dit af.ook zie ik dezelfde soort remmen op de tram!

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
8.2K

Het beste antwoord

Bij treinen wordt de rem pneumatisch (door luchtdruk) bediend (zie westinghouserem). Door de gehele trein loopt de treinleiding van de doorgaande zelfwerkende luchtdrukrem. In elke trein is één remkraan in dienst. Deze remkraan houdt de luchtdruk in de treinleiding op 5 bar (overdruk). De remmen van de trein zijn dan gelost. Met behulp van deze kraan kan de machinist de luchtdruk in de treinleiding verlagen, met als gevolg dat de remmen aanslaan. De remkracht is min of meer evenredig met de drukverlaging. Bij 3,5 bar treinleidingdruk is de maximale remkracht bereikt.
Bij breuk in de treinleiding (bij breken van een koppeling van de trein), een noodremming door reizigers of een ingreep van het treinbeïnvloedingssysteem wordt de treinleiding ontlucht, waardoor de complete trein remt.
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Bovenstaand antwoord is helemaal goed, maar ter verduidelijking een vrachtwagen of bus werkt ook op deze manier. En de nieuwste generatie treinen hebben soms ook nog een magneetrem