Mag je extra de tijd nemen bij het overstappen als je reist met de ov-chipkaart?

Ik moet zo 3 uur reizen maar wil eigenlijk in amsterdam op het station een hapje eten. Ik ben nu ingecheckt. Moet ik in amsterdam uitchecken omdat ik daar ga eten en daarna weer inchecken? Of maakt de tijd niet uit net zoals bij een echt kaartje?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
7.9K

Het beste antwoord

Van de website: Stapt u over op een andere NS-trein, dan hoeft u niet uit en weer in te checken. Reist u niet rechtstreeks van beging- naar eindpunt maar neemt u een omweg via een ander station? Checkt u dan uit en weer in op dit tussenstation.

Reizen met de OV-chipkaart is gemiddeld
niet duurder. De kosten worden wél anders
berekend. U betaalt voor de kilometers die u
werkelijk reist en niet meer per zone. Het bedrag
dat u per reis betaalt, is als volgt opgebouwd*:
• U betaalt altijd een basistarief. Stapt u
over binnen 35 minuten nadat u bent
uitgecheckt, dan betaalt u niet opnieuw
het basistarief.
• Daarnaast betaalt u een bedrag per
kilometer. Dit bedrag verschilt per regio.
De regionale overheden bepalen het tarief
voor hun eigen regio’s.

Officieel moet je dus uitchecken. Als je binnen 35 minuten klaar bent met eten en opnieuw incheckt, wordt niet opnieuw het instaptarief berekend.

Toegevoegd na 1 minuut:
Of de OV-chipkaart het merkt als je niet uitcheckt is een ander verhaal, maar als je het station verlaat moet je wel uitchecken..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dank je. Dank je wel. Wordt snel eten dus. Maar wat ik mij afvraag wat gebeurd er als ik niet opnieuw en uitcheck? De reis duurt al 3 uur en je geeft geen eindbestemming op. Dus als ik er 3 uur en 40 minuten over doe door vertragingen hoe gaat het dan?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dan moet je, net als met een gewoon kaartje, blijkbaar ook gewoon een formulier "geld terug bij vertraging" invullen. Wist ik ook niet! http://www.ns.nl/cs/Satellite/reizigers/ov-chipkaart/hulp-als-het-tegenzit
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee dan krijg je geld terug omdat je vertraging hebt. Staat los van de ovchipkaart en hoelang je er over doet
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Oh zo, das waar. Op de site van NS is er niks over te vinden, dus waarschijnlijk mag je over een reis van 3 uur best 4 uur doen, aangezien er per kilometer gerekend wordt. Vond nog wel het onderstaande op Wikipedia, dat ondersteunt die theorie: Indien de reis wordt onderbroken en men zich buiten het OV-chipkaartgebied van het station begeeft moet men officieel uitchecken, maar nu de poortjes nog openstaan is dat nog niet afdwingbaar. Wel is het zo dat als men niet uitcheckt men tijdens de onderbreking dezelfde OV-chipkaart niet voor ander vervoer kan gebruiken. Dus als de poortjes openstaan, gewoon lekker een driegangenmenuutje doen! :)

Andere antwoorden (5)

ja je moet eerst weer uitchecken anders denkt het systeem dat je door reist.

eet smakelijk
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Lijkt me sterk. Ik denk namelijk dat hij kilometers bekijkt en niet de tijd. Heb JIJ een bron?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja ov-chipkaart.nl/pdf/folderallesoverovchipkaart ik heb het alleen ff samengevat
Als je niet omreist, hoef je ook niet uit te checken. Je kunt dus gerust in Amsterdam uitstappen, een uurtje gaan eten, en weer instappen.

Uitchecken bij de NS doe je alleen als je het eind van je reis hebt bereikt of als je reist via een omweg, bijvoorbeeld Rotterdam-Den Haag via Amersfoort. Als je alleen even uitstapt of op de route overstapt en daar de tijd voor neemt, hoef je niet uit te checken. Je moet wel je reis dezelfde dag nog afmaken.

De informatie op NS.nl is vrij summier, daarom heb ik dit nagevraagd bij een conducteur.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Die had ik helaas niet bij de hand :) Vraag me alleen af of dat nog steeds geldt als alle poortjes in werking zijn gesteld. Dat duurt waarschijnlijk nog een hele tijd, maar dan kom je alleen het station nog uit als je uitcheckt. En als je dan rustig wil eten of een tussenstop bij vrienden oid maakt, zit je volgens mij toch weer vast aan het instaptarief. Rare boel, die OV-chipkaart!
Als je langer dan 2 uur extra tijd besteedt doordat je je reis onderbreekt zou dat volgens NSpersoneel extra kosten.
Hoe dat werkt weet ik niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens mij maakt het niet uit of je even een halfuurtje iets gaat eten. Ik heb zo vaak een halfuur vertraging, dat kan mijn kaart ook niet weten..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er zit wel een maximum overstap tijd aan. Hoeveel tijd dat is weet ik niet, maar vast wel een (half) uur, omdat er ook vaak vertragingen zijn die soms kunnen oplopen tot een uur.
Stel: je stapt in in Amsterdam, je gaat naar Maastricht, lekker winkelen, en dan naar Rotterdam waar je 's avonds uitcheckt.
De reis naar Maastricht doe je dan gratis.
Kijk, en dat vindt de NS niet goed.
Vandaar die maximale tijd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Station zijn nog niet helemaal gemaakt op de ov-chipkaart. Als de ov-chipkaart straks verplicht is in heel NL dan kom je het station of perron niet meer op en af zonder in / uit te checken. Voor nu kun je met gemak omreizen via maastricht :)