Ik denk dat je de portalen bedoelt, dat zijn de betonnen of stalen constructies waaraan de bovenleiding is opgehangen. De portalen staan op een onderlinge afstand van ongeveer 70 meter.

Zie ook http://nl.wikipedia.org/wiki/Bovenleiding

Toegevoegd na 1 minuut:
In de buurt van Hilversum hebben deze "palen" of portalen een heel bijzondere vorm, zie http://nl.wikipedia.org/wiki/Bestand:Hollandsche_Rading_17juni2006_003.jpg
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De standaardafstand is inderdaad een meter of 65, 70.

Op bepaalde punten is de afstand wat korter.

Bijvoorbeeld in "scherpe" bochten. In Nederland heb je die niet zo veel, in Zwitserland vanwege de bergen wel en daar zie je het ook.

Ook op punten waar een nieuw stuk bovenleiding begint staan de portalen wat dichter bij elkaar. Het einde van het ene stuk loopt een stukje parallel met het begin van het andere stuk, dat betekent dat er meer gewicht gedragen moet worden en daarom staan de portalen dan wat dichter bij elkaar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Inderdaad is de afstand tussen 2 portalen in het zgn B1 systeem 70 meter(alles wat vroeger gebouwd is.
Er zijn echter nog andere systemen bv B3 hier is de maximale afstand 60 meter, en in het systeem wat tegenwoordig gebouwd wordt B4 is de afstand max 60 meter maar in bogen enz wordt dit afhankelijk van de boogstraal minder