Waarom heet het treinstation Brussel Zuid (dat in het Engels ook Brussels South heet) in het Frans Bruxelles-midi en niet Bruxelles-Sud?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
5K

Het beste antwoord

"Midi" betekent letterlijk: midden op de dag. Midden op de dag staat de zon precies in het zuiden. Daarom wordt in veel romaanse talen 'midi' gebruikt als woord voor het zuiden.

Behalve in het Frans zie je dat ook in het Italiaans: daar wordt het zuiden vaak mezzogiorno genoemd (mezzo = midden, giorno = dag). Mezzogiorno betekent trouwens in het Italiaans nog steeds ook midden op de dag, het wordt gewoon gebruikt in het normale spraakgebruik.

Toegevoegd na 1 minuut:

Misschien moet ik het wat duidelijker vertellen:

In het Frans betekent 'midi' zowel 'midden op de dag' als 'het zuiden'.

In het Italiaans betekent 'mezzogiorno' zowel 'midden op de dag' als 'het zuiden'.
Cryofiel
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Het klint inderdaad niet logisch, maar de Fransen noemen het zuiden van Frankrijk ook Le Midi, dus misschien hebben die logica doorgetrokken!