Waarom rijdt Fyra tot Brussel Zuid dezelfde route als Thalys, terwijl Den Haag geen directe treinverbinding met Belgie heeft?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (1)

Er is in de politiek jarenlang gesproken en gedebatteerd over de beste route voor de hogesnelheidslijn. Voor grote delen van de route is ervoor gekozen deze op of naast bestaande spoorroutes aan te leggen. Ook werd er vaak voor gekozen de spoorbaan naast al andere bestaande verkeersroutes te leggen, zoals autosnelwegen. Hierdoor werd de schade die de nieuwe spoorbaan zou veroorzaken aan het landschap zo veel mogelijk beperkt. Tegelijk waren deze routes vaak de goedkoopste en de snelste routes: een belangrijk doel van de aanleg van de hogesnelheidslijn was immers tijdwinst voor de reizigers. Deze denkwijze is gehanteerd voor de route tussen Rotterdam en de Belgische grens.

Voor de route ten noorden van Rotterdam, zijn in de loop van de tijd allerlei varianten bedacht. Er waren varianten, waarbij de trein door het Groene Hart naar Schiphol zou gaan en er waren varianten, waarbij de trein westelijker zou rijden en ook in Den Haag zou stoppen. Een van de bekendste varianten, waarbij Den Haag een stopplaats zou zijn, is de Bos-variant. Deze variant is genoemd naar Willem Bos, een ingenieur uit Zoetermeer. Vrijwel alle andere varianten waren bedacht door ambtenaren van de betrokken ministeries. Willem Bos bedacht "zijn" variant in zijn vrije tijd en kreeg langzamerhand steeds meer bijval voor zijn ideeën.

Uiteindelijk is er echter toch gekozen voor een route vanaf Rotterdam dóór het Groene Hart naar Schiphol. Vanaf Rotterdam zouden er snelle verbindingen komen naar de regeringsstad Den Haag. Door deze keuze zou de tijdwinst van gebruikers van de hogesnelheidslijn met bestemming Schiphol of Amsterdam worden vergroot.