Waarom gaat eerst de slagboom omhoog, nog voordat de rode lampen zijn gedoofd?

Het lijkt mij niet logisch (en ook niet veilig!) dat de slagboom al omhoog gaat als het nog niet veilig is om over te steken bij een spoorwegovergang (rode lamp nog aan!). Waarom is hiervoor gekozen? Immers, als de slagboom omhoog gaat, dan hebben mensen de neiging om te gaan oversteken. Beter: eerst de rode lamp doven (veilig!) en vervolgens de slagboom omhoog.

Weet jij het antwoord?

/2500

De slagboom is maar een hulpmiddel, geen officieel verkeersteken. Het rode licht daarentegen is wel een officieel verkeersteken. Bij rood licht altijd stoppen, ook als de slagboom niet werkt.

Het feit dat de slagboom nog dicht is, is een gevaar op zichzelf. Het is immers een obstakel op de weg. Wanneer auto's en fietsers te vroeg gaan rijden, wanneer de slagboom nog half open is, dan kunnen ze tegen de slagboom aanrijden en zowel zichzelf als de slagboom beschadigen (of erger men kan gewond raken) De lichten vormen géén gevaarlijk obstakel op de weg én zijn óf aan, óf uit. Er is geen grijs gebied zoals bij een half-open slagboom. Vandaar dat de regel is: "Wachten tot het rode licht gedoofd is."

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100