Waarom gaat eerst de slagboom omhoog, nog voordat de rode lampen zijn gedoofd?

Het lijkt mij niet logisch (en ook niet veilig!) dat de slagboom al omhoog gaat als het nog niet veilig is om over te steken bij een spoorwegovergang (rode lamp nog aan!). Waarom is hiervoor gekozen? Immers, als de slagboom omhoog gaat, dan hebben mensen de neiging om te gaan oversteken. Beter: eerst de rode lamp doven (veilig!) en vervolgens de slagboom omhoog.

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
3.2K
TurfGraver
5 jaar geleden
Met de risico dat mensen al gaan rijden zodra de slagboom in beweging komt (en schade aan de slagboom maken).
ronron1212
5 jaar geleden
Je mag ook pas over de overweg als de rode lampen zijn gedoofd. Dus niet als de bomen omhoog gaan. Bomen gaan omhoog daarna gaan de rode lampen uit en dan mag je pas over de overweg heen.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Dank voor de snelle reacties. De reden waarom deze vraag me bezighoud is: ik stond maandag op de racefiets te wachten bij een overgang. De slagboom ging omhoog. Een medefietser ging alvast naar voorbij de slagboom. Echter, de slagboom ging weer na beneden en er kwam nog een tweede trein aan. Hij kon net op tijd weer onder de slagboom terugkomen aan de veilige kant. Al die tijd was de rode lamp actief. Dit kan eenvoudig voorkomen worden door de slagboom pas omhoog te doen als de rode lamp is gedoofd. Het menselijke instinct bij mijn medefietser zei: ' de slagboom gaat omhoog dus het is veilig om over te steken. ' . Het kijken me een eenvoudige maatregel om de volgorde van slagboom en rode lamp om te draaien. Dit verhoogt de veiligheid.
TurfGraver
5 jaar geleden
"de slagboom gaat omhoog dus het is veilig om over te steken."
Nee dus, de fietser moet leren dat het pas veilig is als rode licht (net als een verkeerslicht) gedoofd is..
paulus811
5 jaar geleden
Voor mij is 'rode licht uit' pas een teken om te gaan rijden, maar dat wordt lastig als de boom nog naar beneden is. Het is geen kwestie van onjuiste verkeerssignalen, maar ongeduld bij de verkeersdeelnemer.

Antwoorden (2)

De slagboom is maar een hulpmiddel, geen officieel verkeersteken. Het rode licht daarentegen is wel een officieel verkeersteken. Bij rood licht altijd stoppen, ook als de slagboom niet werkt.
5 jaar geleden
Het feit dat de slagboom nog dicht is, is een gevaar op zichzelf.
Het is immers een obstakel op de weg.

Wanneer auto's en fietsers te vroeg gaan rijden, wanneer de slagboom nog half open is, dan kunnen ze tegen de slagboom aanrijden en zowel zichzelf als de slagboom beschadigen (of erger men kan gewond raken)

De lichten vormen géén gevaarlijk obstakel op de weg én zijn óf aan, óf uit. Er is geen grijs gebied zoals bij een half-open slagboom.
Vandaar dat de regel is: "Wachten tot het rode licht gedoofd is."