Waarom zitten er in treinen geen veiligheidsgordels?

Het komt nogal eens voor dat er een trein ontspoort, passagiers kunnen geen gordel dragen, waarom zitten er geen gordels in treinen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Antwoorden (7)

dat vroeg ik mij ook af.. goeie vraag hmmm.. misschien het is omdat mensen snel eruit moet gaan wanneer trein stopt? omdat trein verder moet? Bussen hebben vaak ook geen gordels.. ooh.. trammen en metro's ook niet..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat dit wettelijk niet hoeft. De kans op een ongeluk is zo klein dat de wetgever hier geen regels voor op heeft gesteld.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er gebeuren weinig ongelukken met treinen dus heeft het geen zin om ze erin te doen, en als ze erin zouden zitten doet niemand ze aan want het controleren van het aandoen van veiligheidsgordels in een trein kost teveel gled.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Correct +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
nee er gebeuren misschien niet dagelijks treinongelukken maar als er wel 1 gebeurd dan zijn veel meer slachtoffers dan in 1 auto
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En de kosten van het instaleren van zoveel veiligheids gordels....
Ik studeer bouwkunde en daarbij moet ik de constructie van een gebouw zodanig ontwerpen dat het individuele overlijdensrisico door het bezwijken van een constructie niet groter mag zijn dan 0,00005% per jaar. Een constructie hoeft daardoor niet per se bestand te zijn tegen bijzondere belastingen (explosies, aardbevingen, brand), mits de aanwezigen van het pand min of meer tijdig het gebouw kunnen verlaten.

Wat ik wil zeggen is dat er voor het openbaar vervoer misschien ook zo'n wet bestaat met betrekking tot gordels. De overlijdenskans van een treinpassagier zal dus, ook zonder dat de trein gordels heeft, nog steeds onder een maximumpercentage zitten.

Toegevoegd na 5 minuten:
Ik bedoel 0,005%. De kans dat een persoon overlijdt mag niet groter zijn dan 0,00005, wat overeenkomt met een overlijdenskans van 0,005% per jaar.

Dus als je 80 jaar wordt, heb je een kans van 0,0005x80=0,008% dat je overlijdt door het bezwijken van de constructie van een gebouw.

Het is maar dat je het weet:)

Toegevoegd na 6 minuten:
Voor openbare gebouwen bestaan vervolgens weer strengere regels dan voor loodsen, maar daar zal ik jullie niet mee lastig vallen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waarschijnlijk omdat er sowieso al een heleboel mensen staan in de trein, die kunnen dan geen gordel om doen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Treinen ontsporen vrijwel nooit. Daarom zijn gordels niet verplicht.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je betaald voor een vervoersbewijs, dit houdt niet in dat je een zitplaats krijgt. Stel dat er gordels zouden komen, dan vervallen de staanplaatsen. Jij hebt gelijk dat dit veiliger is. Misschien niet in de trein maar wel in bijv. de bus. Dit wordt zo lang mogelijk uitgesteld omdat het hip is zoveel mogelijk te doen voor zo weinig mogelijk geld.