Hoe komt het dat de (stroom)kabels van treinen in de winter heel fel flitsen?

Vaak zie je in de winter treinen die voorbij rijden waarbij het boven de trein een fel blauw/wit achtige flits te zien is..

mijn vraag is dan ook, hoe ontstaat deze flits?
wat is er de reden achter

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

De reden is ijsvorming rond de stroomdraad. Door dit ijs verbreekt de stroomafnemer regelmatig heel even het directe contact en ontstaat een soort van "vlamboog" tussen beugel en draad. De stroom loopt dus dan tijdelijk een millimeter door de lucht. Dit zie ja als een flits. Als er teveel ijs rond de draad komt zal overigens de stroomvoorziening van tram en trein geheel stoppen en staat het vervoer stil...gelukkig komt er zelden zoveel ijzel dat dit gebeurd. Uiteraard zal tevens ijs van de stroomdraad af geschraapt worden door diezelfde flitsen en het er langs schuren van de beugel. Hoe drukker een traject bereden wordt hoe beter de stroomvoorziening blijft.

Vocht en electra + de bovenbeugel die contact maakt met de bovenleiding, dat trekt vonken. Het antwoord is dus door het vocht.

Niet alleen in de winter, maar in 't algemeen bij vochtig weer zie je dat. In de winter komt het doordat zich bij vorst rijp op de draden afzet, dat het contact tussen draad en treinbeugel af en toe verstoort. Als na een onderbreking de beugel de draad weer raakt, gaat dat met een flits. Vergelijk het met het vonkje dat soms in een lichtschakelaar optreedt. Doordat bij de trein de spanning zo hoog is (1500 V.) zijn de vonken ook veel heftiger.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100