Hoe komt men achter fraude met de OV-chipkaart?

Met de werkwijze die hier wordt uitgelegd:
http://www.radio1.nl/contents/25109-fraude-ov-chipkaart-niet-te-achterhalen

Neem het tweede geluidsfragment met de naam: Gekraakte OV-chipkaart niet opgemerkt.

Er wordt gezegd: de conducteur heeft een apparaatje maar het valt hem niet op dat er gerommeld is. Hoe kan men nou zien of er mee gerommeld is?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

De crux zit in het volgende:
Als je incheckt krijgt je chip het label 'ingecheckt'. Nu de kaart gekraakt is, kun je dat label ook zelf aanbrengen.

De conducteur heeft een apparaatje waarmee hij kan zien óf jouw kaart het label 'ingecheckt' heeft. Als dat zo is, is het goed. Hij ziet niet hoe je aan dat label gekomen bent. De conducteur kan jouw fraude dus niet aantonen.

Maar belangrijker: deze manier van fraude kan dat ook achteraf niet worden aangetoond. Dat zit zo:
Als je op de legale manier incheckt, is dat bekend in de centrale computer. De gegevens van het controle-apparaatje van de conducteur worden echter niet teruggekoppeld aan de centrale computer. Ze kunnen dus achteraf beide gegevens niet naast elkaar leggen. Ze kunnen dus achteraf niet zien welke gecontroleerde kaarten niet bij een incheckpaal zijn ingecheckt.

Het bedrijf dat achter de OV-Chipkaart zit kan in principe kaarten blokkeren. Maar in dit geval hebben hebben ze geen aanleiding om dat te doen.
Je zou ook in sommige gevallen camerabeelden kunnen bekijken van het moment dat iemand met een fraude-kaart incheckt. Maar dat kan in dit geval dus ook niet: je checkt niet in.

Er zit wel een probleem aan deze manier van fraude: het werkt alleen als er geen gesloten poortjes zijn. In de metro van Amsterdam en Rotterdam kan het dus niet: om het poortje te openen moet je bij het poortje inchecken.
En is de bus valt het ook op als je niet bij de chauffeur incheckt.

Maar bij NS is er vooralsnog geen enkele belemmering om dit te doen. En daar valt het meeste geld te besparen als reiziger.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Het wordt opgeslagen, wanneer welke kaart door die kaart lezer van de conducteur wordt gehouden. Als ze dan later kijken naar waar die kaart is ingechecked, dan zullen ze zien dat die kaart nooit is ingechecked, maar toch geactiveerd is.

Toegevoegd na 7 minuten:
De mensen van het bedrijf die toegang hebben tot de database, kunnen heel makkelijk zien of elke kaart die gecontroleerd is EN die geactiveerd was, ook echt is ingechecked. Ze kunnen er dan zo een lijst uithalen van gevallen waar dat niet is gebeurd. Maja, zoals hij ook zelf zegt in dat fragment... Het is haast niet achterhaalbaar wie die desbetreffende reizigers waren.

Toegevoegd na 14 minuten:
De conducteur zal het op dat moment ook niet opvallen, aangezien de kaart gewoon is geactiveerd, zoals alle andere legale kaarten... Een manier om dit te bestrijden zou zijn; om al die kaart lezers van de conducteurs met het internet te verbinden, om te zien of die kaarten ook echt zijn ingechecked, maar daardoor zal het veel langer duren om de kaart te lezen en wordt het bijna onbetaalbaar, omdat je dan al die lezers op het internet aan zou moeten sluiten.