Waarom liggen spoorrails op stenen?

De liggers van de spoorrails liggen altijd op van die stenen. Waarom niet op bijvoorbeeld een betonnen ondergrond?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
1.5K

Antwoorden (6)

omdat het goedkoper is dan de volledige spoorlijn in beton te gieten, en op deze manier worden de krachten onafhankelijk van elkaar gedragen
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dat is voornamelijk gedacht als demping. Zowel mbt het geluid als comfort.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Daarnaast komt er veel steenafval vrij bij sloop of opgravingen die kunnen dan mooi daarvoor gebruikt worden. En het is makkelijker te vervoeren dan beton dat hard wordt en op de plek zelf gemaakt moet worden. Daarnaast gaat het lang mee en kan het niet scheuren zoals beton.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Heeft dit niet te maken dat het materiaal waarvan de rails is gemaakt uitzet. Daarom zijn de balken waarop de rails zijn bevestigd ook vaak van hout
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Omdat die zeer lang moeten meegaan met zware vibraties. Beton is te duur en nog altijd onderhevig aan uitzettingscoefficient x wat niet het geval is bij stenen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dit heeft vooral met de demping te maken, + als een trein ontspoort, en 't beton aan gort helpt het moeilijk te repareren valt. en minder sterk word, ook met vorst is de kans groot dat beton scheurt door ingesijpeld water,