Trein: Waarom mag je met ticket Utrecht-Schiphol niet eerst naar Amsterdam toereizen om vervolgens daar over te stappen richting Schiphol?

Je staat op Utrecht en je wilt naar Schiphol met de trein. Je koopt een kaartje en je loopt naar je trein toe. Je trein (richting Schiphol) heeft een vertraging van 30 minuten. Waarom mag je dan niet de trein naar Amsterdam nemen (ligt op dezelfde route!) om op A'dam over te stappen op de trein naar Schiphol?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.4K

Antwoorden (10)

Als ik kijk op de site van NS, dan geeft die zelfs aan 1 overstap in Amsterdam.
Bronnen:
14 jaar geleden
De NS gaat van de korste weg uit vertraging maakt voor hun geen veschil .
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vroeger was dat de route... je pakte vanuit Utrecht de Intercity richting Amsterdam, die toen nog stopte in Duivendrecht, en je kon in Duivendrecht of Amsterdam Centraal overstappen.
Dat laatste kan nog steeds; je mag en kan nog steeds naar Schiphol via Amsterdam Centraal, maar (zonder vertraging) is de rechtstreekse Intercity die vlak tussen station Duivendrecht en de Amsterdam ArenA linksaf gaat via de Utrechtboog.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Schiphol ligt in Amsterdam.

Maargoed, stel jij wilt vanaf Utrecht naar Schiphol, maar voor je daarheen gaat nog even shoppen in het centrum van Amsterdam, dan zou je, als dit wél mocht, een kaartje Utrecht - Schiphol kunnen kopen. Om vervolgens onnodig veel verder te reizen met de trein op een traject waar jij niet voor betaald hebt, en tegen de conducteur zou je kunnen zeggen dat een overstap op Amsterdam CS je handiger leek.

Dan zou het ook mooi zijn als je voor een reisje Den Bosch - Rotterdam over zou mogen stappen in Leeuwarden. Want waarom mag dát dan niet?

Toegevoegd na 17 uur:
Ja, ik weet inmiddels dat Schiphol niet in Amsterdam ligt.
Bedankt!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Schiphol ligt in Haarlemmermeer...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Oh, dat wist ik niet.
Maar jij bent een vliegtuig dus jij kan het weten.
Op mijn vliegtickets staat altijd Schiphol (AMS)... (Ik neem aan dat AMS voor Amsterdam staat.)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat staat het ook, maar het ligt ongeveer 20 km onder Amsterdam. Vliegvelden worden meestal naar de dichtsbijzijnde grote stad genoemd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Toch vind ik het aannemelijker als een vliegtuig het zegt dan een kikker.
Of ben jij die vlinder? Dat verandert de zaak!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De IATA is een grote belangenorganisatie die de luchtvaart vertegenwoordigt. Zij poogt ook e.e.a. sinds 1945 te standaardiseren. Alle vliegvelden krijgen een code. Schiphol heeft AMS gekregen vanwege zijn ligging vlakbij AMSterdam. Toch ligt Schiphol op het grondgebied van Haarlemmermeer.
reizen met de trein gaat al niet zo snel, dus waarom een omweg nemen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ns gaat uit van de korste route. Wel onredelijk gezien de reizigers zich al regelmatig moeten aanpassen. Vertraging door Voorziene omstandigheden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat je in dat geval een ``rondreiskaartje`` dient te kopen.

Bijvoorbeeld: je wilt van Utrecht met de trein naar een beurs in de Rai. Na die beurs ga je met de tram naar de binnenstad, en s`avonds wil je vanaf het centraal station weer naar Utrecht terug met de trein.

Daar hebben ze het rondreiskaartje voor ontworpen.
Je kiest dus bij de kaartjes automaat voor de optie: rondreiskaartje.
Je geeft dan op de kaartjes automaat aan, vanaf welk station je wilt reizen, naar welk aankomststation. En vervolgens geef je aan vanaf welk station je weer terug wilt reizen.

Voor een rondreiskaartje worden andere tarieven berekend en daarom is de manier zoals jij omschreef, niet toegestaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ieder kaartje is gebonden aan een traject. Daar betaal je voor en dan moet je dat traject ook volgen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als het aantoonbaar de snelste verbinding is op dat moment mag het wel.
Overigens ligt Utrecht - Amsterdam (zeker voor het treinverkeer) niet op dezelfde route als Utrecht - Schiphol.
De trein neemt de kortste route.

Als je een kaartje koopt betaal je voor de kortste route, oftewel de snelste verbinding.
Als je via Amsterdam wilt reizen moet een een zogenaamd "via"-kaartje kopen. Deze zijn niet veel duurder, maar hiermee heb je wel meer mogelijkheden.

Als je op de OV-reisplanner kijkt dan kun je zien wat het verschil is in kilometers Utrecht - Schiphol rechtstreeks, of via Amsterdam.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Enige juiste antwoord volgens mij. VIA kaartje.
Volgens mij staat in de voorwaarden dat je verplicht bent om de kortste route te nemen