Moet ik mijn reisproduct op stop zetten als ik direct na een 4 jarige opleiding ga door studeren naar een hogere opleiding??

Ik heb 4 jaar stufi gehad voor het MBO, maar moet ik nu ik HBO 4 jaar wil gaan doen mijn reisproduct op stop zetten en opnieuw een reisproduct ophalen? Of kan ik het reisproduct gewoon onveranderd laten en dus door laten gaan??

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
5.9K

Antwoorden (1)

Je mag reizen met een week- of weekendabonnement zolang je recht hebt op studiefinanciering. De Studenten OV-chipkaart, het pasje, is vijf jaar bruikbaar. Vóór de verloopdatum krijg je een aanvraagformulier toegestuurd waarmee je een nieuwe OV-chipkaart kunt aanvragen.

Zodra je geen recht meer hebt op studiefinanciering, moet je je studentenreisproduct stopzetten. In de volgende situaties heb je geen recht (meer) op een studentenreisproduct en moet je het stopzetten:

■ je stopt met je studie

■ je hebt je maximale studiefinancieringsrechten verbruikt

■ je gaat een nieuwe studie doen waarvoor je geen recht hebt op studiefinanciering

■ je hebt geen recht meer op studiefinanciering omdat je te veel bijverdient.

Ben je MBO student en wacht je na je examen in mei/juni op de uitslag van de loting van DUO en heb je geen recht meer op studiefinanciering, omdat je niet meer ingeschreven staat? Dan mag je blijven reizen met je abonnement totdat de uitslag bekend is geworden. Je moet daarvoor wel de Verklaring ontvangst uitslag loting invullen, ondertekenen en insturen.

Ga je opnieuw studeren en heb je dan weer recht op studiefinanciering?
Dan wordt het studentenreisproduct automatisch weer voor je klaargezet op de ophaalautomaten voor je 'oude' kaart. Heb je deze niet meer in bezit? Meld hem dan verloren/gestolen bij de Klantenservice OV-chipkaart (0900-0980, € 0,10 p.m.). Het studentenreisproduct wordt dan klaargezet voor je vervangende OV-chipkaart.

Toegevoegd na 6 minuten:
Nog de nieuwste regels (ingaand in september 2012):
Inkorten recht op studentenreisproduct

Voor wie?
Alle studenten aan hbo en universiteit die op of na 1 september 2012 gebruik kunnen maken van het studentenreisproduct.

Wat houdt het in?
■Het recht op het studentenreisproduct wordt voor studenten met twee jaar ingekort. Het maximale recht wordt daarmee teruggebracht van ‘nominale studieduur plus drie jaar’ naar ‘nominale studieduur plus één jaar’.
■De wetswijziging moet ingaan per 1 september 2012, maar het beëindigen van het reisrecht voor studenten die onder deze maatregel vallen, gaat in vanaf 1 januari 2013.
■Is op het moment van invoering, dus 1 september 2012, de periode van de nominale studieduur plus één jaar voor jou al verstreken? Dan heb je vanaf 1 januari 2013 geen recht meer op een studentenreisproduct. Je moet je studentenreisproduct dan zelf tijdig stopzetten.
Computoon