Treinmachinist hoe wordt je dat?

Mijn zoon zegt al jaren dat hij later treinmachinist wil worden. Inmiddels is hij 15 en zit in de tweede klas van een Basis-Kader opleiding. Aan het einde van dit schooljaar moet hij een richting gaan kiezen. Welke opleiding heeft hij nodig om treinmachinist te kunnen worden?

Weet jij het antwoord?

/2500

in onderstaand filmpje wordt het uitgelegd Toegevoegd na 37 seconden: De eisen om machinist te kunnen worden zijn: min. 18 jaar oud; min. 21 jaar voor volledige bevoegdheid minimaal vmbo gemengde leerweg-opleiding indien drager van bril of contactlenzen: sterkte tussen +8 en -8 dioptrie (beide inclusief) goed concentratievermogen Hierna volgt een sollicitatie(gesprek) en een medisch en psychologisch onderzoek. Bij NS Reizigers volgt daarna de opleiding LTM1 (Leertraject machinist deel 1). Deze cursus bestaat uit theorie (kennis van seinen en reglementen) en enige praktijkervaring. Wie het examen LTM1 met succes afgelegd heeft, is 'beperkt bevoegd treinbestuurder' en mag alleen lege treinen rijden tot een maximale snelheid van 40 km/h. Hij mag hierbij alleen rijden in gebieden waar hij wegbekendheid heeft en alleen op materieel waarvoor hij opgeleid is. Om de vervolgopleiding LTM2 te mogen volgen, moet de machinist minimaal 200 werkdagen zelfstandig rangeerwerk verricht hebben. Als de machinist ook het examen LTM2 goed afgelegd heeft, begint hij met het 'wegleren' om zijn wegbekendheid uit te breiden. Daarna mag hij zelf reizigerstreinen met volle snelheid rijden op de hem bekende baanvakken. In het goederenvervoer begint een machinist meestal als rangeerder/wagenmeester. Nadat in deze functies voldoende kennis is opgedaan, volgt de theorie-opleiding tot machinist en 20 praktijkdagen op een vast baanvak met 1 materieeltype. Na een theorie- en praktijkexamen moet de machinist 60 volledige diensten rijden op dit baanvak, waarna hij een voortgangsexamen moet afleggen. Na dit examen mag hij landelijk gaan wegleren en krijgt hij eventueel aanvullende materieelcursussen. De cargomachinist is belast met de dagelijkse technische controle van locomotieven, wagens en lading. Hij koppelt zelf zijn locomotief af en aan, plant rangeerwerkzaamheden en stemt deze af met de treindienstleider en personeel van andere vervoerders. Zonodig doet hij dienst als rangeerder of wagenmeester.

Bronnen:
http://www.youtube.com/watch?v=1GmRnvKm2p8

Informeer ook eens bij de NS. Bedenk dat hij ook moet kunnen omgaan met zelfmoord op het spoor (aanrijding van een persoon), zoals het op blz. 751 van de Teletekst vaak wordt beschreven.

www.werkenbijdens.nl daar komen de vacatures te staan. Je krijgt eerst testen waarbij de kijken of je reactiesnelheid en concentratie goed is voor je verder de procedure in kunt gaan! Vaak helpt het wel als je van buitenaf komt en al bij de NS binnen bent in een andere functie, dan heb je bedrijfskennis en krijg je interne vacatures, misschien bijvoorbeeld als conducteur beginnen, wat er maar vrij komt en je een beetje leuk lijkt. Ook komt er waarschijnlijk een MBO opleiding voor alles wat er met de NS te maken heeft! Maar dat is niet op korte termijn. Ik weet niet waar je woont, en of dat een standplaats is, maar anders kun je altijd bij een machinist/ander personeel op het dichts bijzijnde station voor jou informeren! Toegevoegd na 1 minuut: aangezien hij 15 is, is er tegen die tijd de MBO opleiding wel....daar krijg je bijv. dingen te leren over de technische kant, het is nog een beetje in een beginfase.. maar misschien als hij klaar is met zijn opleiding nu, dat die opleiding er ook is bij bijvoorbeeld een ROC

En even een tip van binnenuit... Probeer eerst te beginnen als storingsmonteur of rangeerder/koppelaar, dan weet je al een stuk meer van het technische van een trein. En wat nog belangrijker is, je zit dan al in de administratie bij de NSR . Dat maakt solliciteren een stuk makkelijker...

Volgend schooljaar komt er een nieuwe mbo-opleiding voor machinist in het spoorgoederenvervoer. Tot nu toe verzorgden de vervoerders deze opleiding zelf. De branchevereniging in het spoorgoederenvervoer KNV verwacht dat met de nieuwe opleiding het beroep toegankelijker wordt. KNV Spoorgoederenvervoer en de provincie Noord-Brabant hebben het startschot gegeven voor de ontwikkeling van een MBO-opleiding van machinisten voor het goederenvervoer. De opleiding gaat van start gaan in het schooljaar 2011-2012. De spoorgoederenvervoerders verwelkomen het initiatief, omdat ze tot nu toe zelf hun machinisten moesten opleiden en daar dus ook de kosten voor droegen. KNV Spoorgoederenvervoer: 'Wij verwachten dat met deze nieuwe openbare opleiding het beroep van spoorgoederenmachinist toegankelijker en daardoor aantrekkelijker wordt en verder professionaliseert.' Volgens de belangenorganisatie is er ondanks de recessie een structureel tekort aan gecertificeerde goederenmachinisten en is de verwachting dat dit tekort de komende jaren verder toeneemt door vergrijzing van het machinistenbestand en groei van het spoorgoederenvervoer. Volgens KNV wordt het een 'gewone MBO-opleiding', die zal worden verzorgd door Regionale Opleidingen Centra (ROC's). Het initiatief is afkomstig van KNV Spoorgoederenvervoer en wordt gesteund door de provincie Noord-Brabant. Ze hebben samen met een aantal vervoerders en het opleidingsinstituut VTL een zogenoemd beroepscompetentieprofiel ontwikkeld, dat het uitgangspunt voor het kwalificatiedossier is. Dat is dan weer de basis van de opleiding. waarschijnlijk in het roc den bosch

Bronnen:
http://www.fnvspoor.nl/index.php/nieuws/1-...

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100