als ik mijn pitbike wilt starten en ik kick dan blijft hij heel even lopen maar valt gelijk weer uit weet iemand wat dit is en hoe het gefixt word?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
2.8K

Antwoorden (2)

Grote kans dat je cabarateur, sproeiers of benzine filter schoongemaakt moet worden.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Bordensteker
6 jaar geleden
Dat is best een goede denkrichting.
De vraagsteller vertelt er niet bij of die pitbike dat al vaker heeft gehad. En onder wat voor omstandigheden: koude start?
Of dat hij de pitbike misschien nog maar kort heeft, en helemaal niet weet of er de laatste tijd al vaker startproblemen waren.
Of dat de pitbike misschien al een tijdje slechter liep als hij wel gestart kon worden en niet uitviel, maar dat hij dan eigenlijk toch niet lekker meer liep. Iemand met technische feeling, die hem start en dan hoort en voelt hoe hij even draait en dan weer uitvalt (of die er naast staat als de eigenaar hem start), kan je waarschijnlijk veel sneller naar de oorzaak en de aanpak van het probleem helpen. Schriftelijk over het internet is daar niet zo erg handig voor. Maar @jjjgroot zou best eens goed gegokt kunnen hebben. Als bijvoorbeeld de motor al enige tijd weinig of niet gebruikt is, en een pitbike is nu eenmaal geen straatmotor waar je elke dag een stukje op rijdt, dan zou het best kunnen dat het benzinefilter net als een verstopte gootsteenafvoer de brandstof maar langzaam van de tank naar de carburateur laat stromen. En dan wil-ie wel starten, maar even later valt hij uit. Afhankelijk van het soort carburateur(s) kan het ook wel iets daarin zijn. Een verkeerde sproeiermaat zou altijd al merkbaar geweest moeten zijn, en een verstopte sproeier, tja, het zou ook wel kunnen. Je hoeft het in dit geval niet in de ontsteking te zoeken. Het heeft dus zeer waarschijnlijk met het brandstofmengsel te maken. Als het na het aanslaan te arm wordt, valt-ie uit. En als het erg rijk is, kan de koude start verrassend goed lukken, maar na het aanslaan is dat voor normaal stationair lopen te rijke mengsel vervolgens de aanleiding voor het afslaan (verzuipen). Dat is nu eenmaal een voorwaarde voor een benzinemotor: het brandstof/luchtmengsel moet precies goed zijn. Op afstand is het met deze beperkte schriftelijke informatie gewoon moeilijk te zeggen.
Dus ... vertel ons alles wat je weet. Misschien zien we ergens een nadere aanleiding voor een vermoeden.
Zit er een choke op de carburateur? Een gewone handchoke?
Valt-ie uit omdat je de choke te vlug buiten werking stelt?
Hoe lang is “even blijven lopen en dan meteen uitvallen”? De vraag was wat dit is en hoe het gefixt wordt. Nou, het is een startprobleem, en het wordt door een erbij te halen deskundige met kennis van zaken vast wel opgelost!
Het kan ook zijn dat je cabarateur niet goed afgesteld is!