Moet je een gordel dragen in een zijspan van een motor als deze er in zit?

In het boek: "Wegwijzer in het verkeer: motorfiets" staat: Als er een gordel in de zijspan zit, is het dragen ervan gewenst.

Het oefenexamen op wegrijden.nl zegt: "Een zijspan hoeft geen veiligheidsgordel te hebben. Maar als er een gordel is, moet de passagier die omdoen."

Wat is het nou?

Picture for question
6 jaar geleden
6.5K
TurfGraver
6 jaar geleden
Gordel aanwezig? = dragen verplicht.
Ritsuka
6 jaar geleden
als er geen gordel is, mag je rijden zonder gordel.
wel gordel = dragen.

Het beste antwoord

Zo staat het nu in het RVV:
Ҥ 27. Autogordels en kinderbeveiligingssystemen
Artikel 59
1 Bestuurders van een personenauto, een bedrijfsauto, een driewielig motorvoertuig met gesloten carrosserie of een brommobiel en hun passagiers maken gebruik van de voor hen beschikbare autogordel.”[...]

Bron: http://wetten.overheid.nl/jci1.3:c:BWBR0004825&hoofdstuk=II¶graaf=27&artikel=59&z=2017-07-01&g=2017-07-01

Hier wordt dus expliciet de motorfiets (al dan niet met zijspan) niet vermeld. We zijn eruit! In en op de motor met zijspan geldt géén gordelplicht.

Maar ... wáár komt dan die verwarring vandaan?
Nou: dat zit zo. Het heeft vanaf maart 2006 wél een paar jaar in het RVV gestaan, maar (toen het eenmaal wet geworden was) heeft men deze vergissing alsnog ingezien!

In Staatsblad 2008-90 werd destijds daarom een wijziging van artikel 59 RVV aangekondigd en uitgelegd:

Artikel I, onderdeel O:
Artikel 59 wordt als volgt gewijzigd:
1. in het eerste lid wordt “een motorvoertuig of een bromfiets” vervangen door: “een personenauto, een bedrijfsauto, een driewielig motorvoertuig met gesloten carrosserie of een brommobiel.” [...]

In de toelichting daarbij stond:

“Artikel I, onderdeel O
Sinds 1 maart 2006 geldt voor bestuurders van een motorvoertuig of een bromfiets en hun passagiers dat zij gebruik maken van de voor hen beschikbare autogordel. Passagiers, jonger dan 18 jaren en kleiner dan 1,35 m, moeten gebruik maken van een voor hen geschikt en goedgekeurd kinderbeveiligingsmiddel.
De eisen gebruik te maken van een autogordel of een kinderbeveiligingsmiddel golden dus ook voor motorvoertuigen als land- en bosbouwtrekkers __en motorfietsen, al dan niet met zijspan.__
Dat was echter niet zinvol, omdat daarin of –op niet een autogordel of kinderbeveiligingsmiddel adequaat kan worden bevestigd. Door de betrokken wijziging gelden deze eisen daarom alleen voor bestuurders en passagiers van personenauto’s, bedrijfsauto’s, driewielige motorvoertuigen met gesloten carrosserie en brommobielen, en niet voor bestuurders en passagiers van andere motorvoertuigen en bromfietsen.”

Vindplaats van deze uitleg: http://www.motor-forum.nl/forum/list_message/12100957#12100957

Ik lees nu dus ook niets meer over of het verschil maakt als er reeds gordels in zitten. Immers; er is geconstateerd dat daar geen algemeen toepasbare bevestigingseisen voor te verzinnen zijn. Gebruik ze gerust, maar er is geen wettelijke verplichting.
6 jaar geleden
Frenkel88
6 jaar geleden
Bedankt! Uitgebreid antwoord!