Wat kun je het beste gebruiken om de ketting van een motor te smeren?

Je hebt natuurlijk speciale kettingspray maar voldoet bijv. WD 40 ook?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
12.4K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
WD-40 reinigt prima en smeert ook licht, maar is te dun voor het smeren van een motorketting.

Het beste antwoord

WD-40 is een middel wat vocht verdrijft en vrijwel geen smerende eigenschappen heeft. De naam geeft eigenlijk al weer waarvoor het ontwikkeld is.

WD-40 staat voor "Water Displacement - 40th Attempt", verwijzende naar Larsens 40e poging om een succesvolle formule te vinden voor zijn anti-corrosie middel.

Om je ketting van je motor goed te smeren is er voor mij maar een echt goede oplossing. Vet met een kwast opbrengen. Wel een goede dikke kettingvet gebruiken. In de toegevoegde link is een test met kettingsprays gedaan die er niet slecht uitkomt voor een aantal middelen. Maar ik houd van de kwast en pot. Zo kan ik goed zien of er voldoende vet op zit en wanneer ik weer aan de gang mag. Als je een spuitbus wil gebruiken vanwege het gemak zorg dan wel dat het gebruikte middel aan minimaal de volgende eigenschappen voldoet;

Ten eerste moet het makkelijk op te brengen zijn. Denk hierbij aan de straal waarmee het middel uit de bus komt, de spuitmond, wordt er een rietje bij geleverd, hoe komt het middel uit de bus, wat voor substantie is het en is duidelijk te zien dat je het middel op de ketting hebt aangebracht. Een middel dat aan deze voorwaarden voorbij gaat, moet je niet gebruiken. Ten tweede moet het middel goed op de ketting blijven zitten. Je hebt er weinig aan als het kettingvet meteen van de ketting op de grond druipt omdat het te vloeibaar is. Daarnaast mag het middel bij het wegrijden niet meteen van de ketting worden geslingerd en moet het er bij regen niet meteen afspoelen. Ten derde moet het middel goed kruipen om overal zijn werk goed te kunnen doen. Ten vierde heeft kettingvet een beschermende functie. Het moet de ketting beschermen tegen vuil, water en in de winter tegen zout. Ten vijfde moet het middel goed smeren. Moderne motorfietskettingen zijn voorzien van O-ringen. Deze rubber ringetjes verzorgen de afdichting tussen de pennen, de rollen en de schalmen van de ketting. Die afdichting is nodig om te voorkomen dat het vet dat af fabricage van de ketting tussen de pennen en de rollen zit, eruit wordt geslingerd of gespoeld. Ook voorkomt het dat vuil in het hart van de ketting doordringt. Het is nadrukkelijk niet de bedoeling dat kettingspray de smerende rol van dit 'opgesloten' vet overneemt.

Veel succes
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt allen!

Andere antwoorden (4)

Ja hoor, wd40 is geschikt voor ook dat soort dingen, alleen bij hele verroeste kettingen laten intrekken
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik gebruik altijd WD 40 voor de ketting van m'n motor. Niet alleen voor m'n motor overigens..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het belangrijkste van een ketting smeren is je ketting éérst te reinigen inclusief je tandwielen. In de loop van de tijd hebben zicht hier verontreinigingen zoals zand op vastgezet en dit werkt dus als een schuurmiddel waardoor je ketting en tandwielen slijten. WD 40 lijkt mij een prima reinigingsmiddel om je ketting van ongerechtigheden de ontdoen maar heeft een licht smerende werking. Liever zou ik de ketting reinigen met petroleum of diesel en vervolgens een kettingspray of -vet gebruiken. Hiervan zijn vele soorten op de markt en volgens mij allemaal met goede smerende eigenschappen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee!
"in mijn ogen kan alles met wd-40, behalve uw ketting smeren. Ha, ook niet gebruiken als motorolie." (quote uit link)

WD-40 lost namelijk de o-ringen op, ook is het juist een ontvetter. Olie/vet lost op in WD-40 en dat wil je nu juist net niet.

Op elk motor forum vind je deze informatie,
ook op de site van WD-40 staat niet dat het wel kan.

Toegevoegd na 2 minuten:
Waarmee wel: kettingspray voor motorkettingen.
budget: motorolie, hoewel je dan vaker moet smeren omdat het er sneller af slingert.
Ik heb een smeersysteem, daar kan standaard kroonolie in, best dun maar met een smeersysteem is dat geen probleem.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
idd, WD-40 is een ontvetter en lichte conserveerder. v.b. de tuinspade aan het eind van het seizoen schoonmaken met WD-40 is ok, voorkomt roesten in de winter. ketting reinigen met WD-40 en daarna een echte kettingsmeerder/vet gebruiken.
+