Wat zijn de gevolgen van het rijden zonder rijbewijs op een scooter of snorfiets?

Wat zijn de gevolgen van het rijden zonder rijbewijs op een scooter of snorfiets, behalve dat je niet verzekerd bent enzo? M.a.w. wat kost het om te rijden zonder rijbewijs?

Toegevoegd na 11 minuten:
Ik mag dus niet rijden op een spartamet, zonder een rijbewijs. Ook niet als de (hulp) motor uitgeschakeld is.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
6.1K

Antwoorden (4)

Uh, boetes en mogelijke inbeslagname van het voertuig! Je bent in overtreding van de wet en dus strafbaar. Bij herhaaldelijke overtredingen zullen de boetes stijgen en moet je mogelijk voorkomen. Niet doen dus!

Toegevoegd na 2 minuten:
Voor de hoogte van de boetes kan je kijken op onderstaande site. Maar elke volgende keer zal meestal duurder uitvallen.

Toegevoegd na 3 minuten:
Je start al met 125 euro (geen rijbewijs en geen verzekeringsbewijs) en daar kom nog eens 130 bij als je onder de 16 bent. Waarom dan niet gewoon je certificaat halen? Zo moeilijk is dat niet hoor!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een hele forse bekeuring, als je wordt gesnapt, en ongelooflijk veel geld als je per ongeluk iemand ernstig letsel toebrengt, zoveel geld, dat je je hele leven bezig bent om het te betalen!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Rijden zonder geldig rijbewijs is een misdrijf (dus geen overtreding) en wordt je dus zwaar aangerekend.
De zwaarte van de boete zal mede afhankelijk zijn van je leeftijd en je historie.
Jongeren zullen er vanaf komen met een taakstraf, ouderen met zwaardere straffen.
Bedenk wel dat je mogelijk 'levenslang' hebt als je iemand lichamelijk lestel toebrengt tijdens het rijden op een scooter of bromfiets zonder geldig rijbewijs..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De boetes zijn al uitgelegd, hou er rekening mee dat meerdere constateringen de scooter in beslag wordt genomen, ben je erg hardleers kan deze verbeurd worden verklaard.