Crossmotor 125cc, 2 takt of 4 takt?

Wat heeft meer trekkracht. Vooral om weg te komen in het mulle zand. Of maakt dit niet uit?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
13.4K

Het beste antwoord

Most definitely 2 takt. Helemaal in mul zand.
Een 125cc 2-takt heeft onderin veel trek vermogen en power, daardoor nog steeds veel gebruikt in de 125cc cross. Daarbij komt nog dat het speel plezier leuker is met een 2-takt. Trekt net iets makkelijker op het achterwiel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Mijn gevoel zegt dat dit niet mag uitmaken. Indien alles wel goed is afgesteld...

2 en 4 takt duiden na mijn gevoel alleen maar op het mengsel in de verbrandingsmotor...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Theoretisch is het rendement van een viertaktmotor de helft van een verder vergelijkbare tweetaktmotor, doordat er bij vier zuigerslagen slechts één arbeidsslag is. De spoeling van de viertaktmotor is echter vollediger, waardoor de cilindervulling beter is dan bij een tweetaktmotor. Hierdoor kan er meer brandstof in de cilinder worden verbrand, zodat er per arbeidsproces meer arbeid wordt geleverd dan door de tweetaktmotor.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tweetakt heeft een ontsteking per omwenteling en is dus wat sterker dan een viertakt die een verbranding per twee omwentelingen heeft... Het rendement van een viertakt is weer hoger omdat het viertaktproces zuiniger is... Dus je kunt het niet als regel stellen... De constructie, motorinhoud en de afstelling van de motor maakt veel meer uit dan alleen 2- of 4slag...
Je kunt niet sec stellen dat de een sterker is dan de ander...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tot voor kort de 2-takt motor, omdat die veel lichter was.
Maar, de techniek schrijdt voort. Veel rijders stappen over op viertakt omdat het gewichtsverschil steeds kleiner wordt en omdat een viertaktmotor een bredere powerband heeft en vanwege de grotere kracht bij lage toerentallen.
14 jaar geleden
Grappig, zat namelijk met dezelfde vraag. Wat ik heb kunnen uitvinden is dat bij een 4 takt het vermogen groter word. Ik rij zelf een scoot van 50 cc (4 takt) en wou hem op de ouderwetse manier opvoeren en er een 80 cc onderleggen, maar het blijkt voor de snelheid niks uit te maken, wat met een 2 takt toch echt een verschil is. Dus
een 4 takt heeft meer trekkracht. En een 4 takt rijd een stuk rustiger en zuiniger als de jengelende 2 takt. De 2 takt rijd wel sneller, maar legt het, wat betreft het vermogen (lees:trekkracht), dus af tegen een 4 takt. En trekkracht is wat je wil in een crosser.