Hoe leer je motorrijden?

Ik heb me laten vertellen dat het niet mogelijk is om zomaar even op een motor (zo'n echt grote, bedoel ik) te stappen. Ook niet op een afgesloten parkeerterrein.

Die dingen schijnen erg moeilijk hanteerbaar te zijn. Opstappen, beetje gasgeven en wegrijden - vergeet het maar. Als zo'n ding iets te schuin staat, valt het om - een motor is kennelijk veel te zwaar om hem dan nog overeind te kunnen houden.

Althans, dat vertelde men mij aan de lunchtafel.

Als dat zo is, hoe leer je dan motorrijden? Hoe gaan de eerste lessen in z'n werk?

12 jaar geleden
6.9K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Neem een keer een proefles! En wat ik heb gedaan: ik heb voor mijn eerste les even met een schakelbrommer een rondje door de wijk gereden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En ik reed trouwens wel meteen weg op de motor. Je gaat de eerste keer niet meteen de openbare weg op. Ik ben achterop bij de instructeur naar het oefenterrein gegaan waar je ook je bijzondere verrichtingen oefent. Daar werd alles kort uitgelegd, met de boodschap: rij maar weg. dat ging prima. Je moet even de bediening leren, maar dat gaat heel snel. Al heel snel (mits in bezit van rijbewijs auto of theorie-motorexamen certificaat) mag je met die grote L op je rug onder begeleiding de weg op. en ja.. ik heb hem wel eens laten vallen. ook mijn eigen motor. gênant, maar als ik me maar boos genoeg maak krijg ik heb op eigen kracht weer overeind..

Het beste antwoord

Als je ooit eens langs Utrecht komt, op de A27, zou je de afslag Veemarkt eens moeten nemen. Daar kun je precies zien hoe dat in zijn werk gaat. (er zullen genoeg plaatsen zijn waar dat ook te zien is)

Op welk tijdstip van de dag je daar ook komt, altijd zijn er op de Veemarkt motorrijscholen met een stel leerlingen aan de gang. Je zou zeggen, dat daar flink heen en weer gereden wordt, maar dat is niet het geval. Er is weinig spectaculairs te zien, en je ziet alleen maar motorrijders allerlei oefeningen doen, en als ze rijden gaat dat heel langzaam. B.v. tussen een paar pionnen door. En soms zie je zelfs een hele rij motorrijders niets anders doen, dan naast hun motor lopen.

Als je zo maar een willekeurig site van een motorrijschool bekijkt, dan zie je ook wel een bepaalde opbouw in de opleiding. Het gaat in het begin vooral om voertuigbeheersing. Geloof me of niet, maar er wordt zelfs geleerd, hoe je lopend naast je motor, moet parkeren. Dat zal er dus alles mee te maken hebben, dat je eerst moet leren met zo'n zwaar ding om te gaan, en moet weten wat er wel en niet kan. Als ik het goed begrepen heb, ga je na 4 van zulke lessen op een afgesloten terrein pas de openbare weg op. Maar natuurlijk kan het ook zo zijn, dat als je al jaren scooter hebt gereden, je met wat minder van die voorbereidende lessen toe kan.

Hier een link: het lukt me niet om je de directe link te geven, maar als je links in de tabs op "Voertuigbeheersing" klikt, krijg je een aardig idee hoe het allemaal in zijn werk gaat.

http://www.motorrijles.nl/
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Volgens mij krijg je les op n motor die jij met jouw lichaamsgewicht kan houden. Zo'n ding valt dan echt niet meteen om. Als je t eenmaal onder de knie hebt kan je voor n zwaardere gaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
nou, als ie gaat, dan gaat ie. Ook een lichte motor hou je niet snel tegen. Daarom hebben lesmotoren meestal beugels die het motorblok e.d beschermen als je hem een keer laat vallen. Ik heb een "lichte" motor, en die weegt 180 kg.
Het verhaal klopt gewoon niet. Ik heb ooit op een dunbevolkte plaats in Azië een hele dikke motor geleend. Ik had nog nooit motor gereden en heb een paar honderd kilometer getoerd zonder te vallen. Met iemand achterop. En ja, zonder helm. Allemaal niet aan te raden om na te volgen, maar er was niets aan...
12 jaar geleden
Als je op een zware motor gaat rijden, is het van belang dat je er relaxed op zit! Als je dan gewoon normaal gas geeft en stuurt vanuit je heupen (Dus eigenlijk 1 worden met je motor) dan kan er niets gebeuren!
Dan kun je de meest scherpe bochten maken, die je wil!
Het geld eigenlijk voor elke motorfiets, zolang je niet in paniek raakt, maar gewoon normaal erop zit en gas blijft geven dan kun je niet omvallen!
Omvallen gebeurt door verkeerd remmen, of te snel door een te korte bocht, of door rommel op het wegdek.
Maar zelfs met nat weer kun je nog behoorlijk je grenzen verleggen mits je weet wat je doet! En je banden niet versleten zijn.
De meeste ongelukken komen door onervarenheid, overmoedigheid of slecht onderhoud van de motorfiets!

Toegevoegd na 2 minuten:
De eerste lessen! pfff dat is voor mij al ruim 20 jaar geleden.
Volgens mij leer je eerst de motor te beheersen.
Dus optrekken, stoppen, 8 tjes draaien, en remproef met 50 en 80 km/h

Toegevoegd na 8 minuten:
Een zware motor die iets te schuin gaat, valt niet zomaar om hoor! Dat gebeurt alleen als je abrupt het gas loslaat en je snelheid is zo laag dat de zwaarte kracht de baas wordt! Gas open, en je blijft rijden!

Het spannendste is spoorvorming op het wegdek, waar je als onervaren motorrijder in terrecht komt en direct je motorpak volsch**t van angst!
Want vergeet niet, ook op de motor kun je last hebben van spoorvorming en dan moet je wel iets ervaring hebben om in noodgevallen te kunnen corrigeren!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je zou een proef rijles bij een motorrijschool kunnen nemen, die hebben daar alle middelen voor. Ik zelf ben gestopt, het verkeer is te druk, gevaarlijk. Een leuke ontspannen rit, en geen gescheur word door andere weggebruikers/collega,s niet altijd gewardeerd, en ik heb veel km,s gemaakt. Let wel als je gaat rijden en tussen de file,s doorgaat dat mensen je niet altijd op tijd zien. Ik zit veel op de weg, en of ze zien de motorijder soms niet, of de motorijder wil zelf kosten wat het kost erlangs met alle problemen van dien. Hooud het veilig, je hebt geen bumper niets. Succes en veel plezier.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ligt aan jouw leeftijd.

Ben je 21 jaar of ouder op het moment van praktijkexamen dan is er geen beperking aan het motorrijbewijs.
Ben je nog geen 21 jaar op het moment van praktijk examen dan ben je gebonden aan een lichte categorie motor.
Een lichte categorie motor is een motor met een trekvermogen onder de 35 kW op het achterwiel. Een zware uiteraard > 35 kW.

Na examen op zware categorie motor, geen beperkingen.
Na examen op lichte categorie motor, dan krijg je rijbewijs A-beperkt. Dan mag je de eerste twee jaar alleen op een lichte motorfiets rijden met max. 25 kW trekvermogen.

Na twee jaar vervalt de beperking en wordt het automatisch geldig voor zware categorie motor.

Als jij dus ouder dan 21 bent dan mag je direct op een "grote motor" stappen. De eerste keer is altijd op een afgesloten terrein en leer je een hoop technieken. En nee, weinig mensen hebben de kracht om een omgevallen BMW boxer even weer op te tillen. Dat klopt. Je leert dat ding dus dusdanig te hanteren dat je dit echt voorkomt.

Het eerste gedeelte van de rijopleiding is vooral gericht op de bijzondere verrichtingen en controle krijgen en houden over de motorfiets. Dit wordt afgesloten met een examen.
Daarna mag je pas examen verkeersdeelneming doen.

Resumerend: als jij de leeftijd van 21 hebt, mag je dus wel meteen op zo'n zware motor gaan lessen. Jouw lunchgenoten hebben de klok horen slaan maar weten niet waar de klepel hangt. ;-)

En dat is te doen hoor, ik ken een meisje van net 1.65 en die rijdt op een hele zware BMW.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
het is, net zoals met een auto niet echt waarschijnlijk dat je start en wegrijd maar in theorie is het wel mogenlijk. een gemiddelde motor weegt zo'n 200 kilo dus inderdaad, als ie omgaat hou je hem dus amper. er zit al snel 80PK in die 200 kilo dus als je gasgeeft is ie lastig te houden.. kortom, het KAN allemaal wel maar de kans dat je een youtube momentje gaat beleven is vrij groot..
een rijschool zal je eerst uitleggen hoe die fiets in elkaar zit. dan kijken of je kan koppelen, schakelen en stoppen, daarna krijg je voertuigbeheersing en leer je hoe je stapvoets moet rijden, achtejes sturen enz. als je dat kan zonder ongelukken mag je de straat op en leer je echt rijden. vervolgens krijg je twee examens: voertuigbeheersing waarin je laat zien dat je achtjes kan sturen, een noodstop aankan en dergelijke en een weg ezamen waarin je laat zien dat je je in het verkeer kan begeven. als je voor beiden slaagt krijg je je rijbewijs.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
het is eigenlijk net als fietsen.....
op het moment dat je stil staat heb je geen stabiliteit, als je rijd fungeren de wielen als gyroscopen, deze hebben de eigenschap dat ze in hun eigen positie willen blijven (net als een tol die rechtop wil blijven). hoe harder een wiel draait hoe groter dit effect.

als je dus voor de eerste keer gaat rijden zul je het langzaam aan willen doen, dit is lastiger als harder rijden omdat je nu met jou kleinere gewicht dat grote gewicht stabiel moet houden.

tip van mij, ga eerst een stuk op een schakelbrommer rijden, de bediening is exact hetzelfde alleen het gewicht van de machine is veel lager waardoor je zelf meer overhand hebt en het dus beter kan corrigeren met jou in verhouding veel grotere gewicht.

tevens hebben moterfietsen/bromfietsen en fietsen een naloop op hun voorwiel waardoor je voorwiel zichzelf weer recht wil zetten (net als een zwenkwiel van een winkelwagen volgt deze namelijk de motor, al lijkt het van niet). hierdoor heb je een grotere recht-uit stabiliteit.