Motor accu te snel leeg, waar ligt dit aan?

Heb sinds een paar maanden mijn motor rijbewijs, maar al sinds een half jaar een tweedehands motor van 3 jaar oud, de Kawasaki ER6F 2012 (met mijn broer destijds opgehaald). Eerste 3 maanden stond motor stil, daarna gestart en dit ging soepel zonder problemen, de velen keren daarna ook.

Maar toen ik een USB-aansluiting had geïnstalleerd rechtstreeks op de accu om eventuele GPS systemen op aan te sluiten zodat deze niet leeg kunnen raken als ik met navigatie rijd, toen kwamen de problemen (ik ging er vanuit dat het hier door kwam).
Er schijnt namelijk een klein blauw ledlampje nonstop omdat deze USB-aansluiting rechtstreeks op de accu is aangesloten en dus altijd stroom vreet.. dit moest heel weinig zijn naar mijn idee, maar na de motor een weekje stil te hebben gezet en op een mooie zonnige dag de motor te willen starten, werd ik toch negatief verrast toen de motor een raar geluidje maakte bij het willen starten, de accu was leeg.

Acculader van mijn broer geleend en volledig opgeladen tot 12V, vervolgens 2 uur aan 1 stuk door gereden, paar dagen erna weer een stukkie gereden en vervolgens de motor weer voor een weekje weggezet.
Na dat weekje wil ik hem starten en ja hoor, weer de accu leeg...
USB aansluiting nog nooit gebruikt dus zekering eruit gehaald zodat deze geen stroom meer zou vreten en opnieuw accu volledig opgeladen.
Weekje later wil ik weer eens rijden en WEER accu leeg.

Ik heb weinig verstand van dit soort zaken, moet ik nu de accu vervangen?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
4.3K

Antwoorden (1)

* je hebt de USB poort verkeerd aangesloten omdat je 'm direct aan de accu hebt gehangen. Tip: sluit 'm aan op een contact geschakelde 12V+ (dus NIET rechtsreeks aan de accu!)
Als je dan de motor uit zet wordt ook de USB aansluiting uitgeschakeld en kan deze de accu dus ook niet meer leegtrekken.

* een accu kan permanente schade oplopen door te diep ontladen.
Dat si helaas gebeurd doordat je die USB-poort rechtsreeks op de accu had geschakeld...
Haal de accu uit je motor en laad 'm eens maximaal vol. Neem de accu dan mee naar een garage en laat een belasting test doen op de accu. Als deze niet goed genoeg is zal je 'm helaas moeten vervangen.