Kunnen motorfietsers groot licht voeren?

Soms kom ik 's nachts motor rijders tegen met of verkeerde afgesteld verlichting, of groot licht.
Verder weet ik niet zo veel van motorfietsen.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
4.5K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ja. Ook motorfietsen hebben groot licht.
Afstellen (wel eens een probleem) zal ook moeten gebeuren met de juiste rijder (gewicht) op de motorfiets (gebeurt niet altijd).

Antwoorden (2)

Bestuurders van motorvoertuigen (ook bromfietsen en motorfietsen) mogen vrij kiezen of zij willen rijden met:
. ofwel met het dimlicht
. ofwel met het grootlicht
. ofwel met het dimlicht en het grootlicht tegelijkertijd.

Maar, omdat het grootlicht verblindend kan zijn, is het gebruik ervan in volgende gevallen verboden:

a. Bij het naderen van een tegemoetkomende weggebruiker (voetganger, fietser, brom- motorfietser, auto's...)
b. Als de tegenligger met zijn lichten knippert om duidelijk te maken dat hij door het grootlicht wordt verblind.
c. Als een auto op minder dan vijftig meter voor jou rijdt.
d. Als de rijbaan voldoende verlicht is, zodat je gemakkelijk 100 meter ver kan zien.
e. Bij het naderen van een spoorvoertuig of een boot, waarvan de bestuurder of de stuurman door het groot licht kan worden verblind.
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Regelgeving voor Nederland:
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/verkeersveiligheid/vraag-en-antwoord/wanneer-moet-ik-mijn-autoverlichting-gebruiken
(Auto of motor maakt niks uit)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik rijd ALTIJD met grootlicht.... soms zien ze mij dan nog niet !
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Daarom rij ik altijd defensief (ga er maar vanuit dat ze met van alles en nog wat bezig zijn behalve auto rijden..). :)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
pere.....#@%&* dus jij bent dat!
:)
Ja. Precies hetzelfde als auto's. Als licht wordt gevoerd, moet gelijktijdig het achterlicht branden en de kentekenplaatverlichting.
Het enige verschil zit in artikel 38, zie hieronder.

Uit het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens - 1990:

"Artikel 32
1.
Bestuurders van een motorvoertuig, een bromfiets, een snorfiets, niet zijnde een bromfiets als bedoeld in artikel 1, eerste lid, onderdeel e, subonderdeel d, van de wet, een gehandicaptenvoertuig dat is uitgerust met een verbrandingsmotor, of een gehandicaptenvoertuig dat is uitgerust met een elektromotor en voorzien van een gesloten carrosserie, voeren bij dag, indien het zicht ernstig wordt belemmerd, en bij nacht dimlicht. Bestuurders van een gehandicaptenvoertuig dat is uitgerust met een elektromotor en niet is voorzien van een gesloten carrosserie voeren alsdan de in artikel 5.18.43, eerste lid, van de Regeling voertuigen bedoelde lichten.

2.
Het voeren van groot licht in plaats van dimlicht is toegestaan behoudens in de volgende gevallen:
a. bij dag;

b. bij het tegenkomen van een andere weggebruiker en

c. bij het op korte afstand volgen van een ander voertuig.

3.
Achterlicht en de verlichting van de achterkentekenplaat moeten steeds gelijktijdig met groot licht, dimlicht, stadslicht of mistlicht branden.

Artikel 33
Gekoppelde aanhangwagens moeten bij dag, indien het zicht ernstig wordt belemmerd, en bij nacht achterlicht, verlichting van de achterkentekenplaat en het in de Regeling voertuigen voorgeschreven stadslicht voeren.

Artikel 34
1.
Bij mist, sneeuwval of regen, die het zicht ernstig belemmert, mogen bestuurders van een motorvoertuig en van een gehandicaptenvoertuig mistlicht aan de voorzijde voeren. In dat geval hoeven die bestuurders geen dimlicht te voeren.

2.
Bij mist of sneeuwval, die het zicht beperkt tot een afstand van minder dan 50 meter mag mistachterlicht worden gevoerd. "

(...)

Artikel 38
Bestuurders van een motorvoertuig op meer dan twee wielen, die buiten de bebouwde kom stilstaan op de rijbaan en op langs autosnelwegen en autowegen gelegen parkeerstroken, parkeerhavens, vluchtstroken en vluchthavens moeten bij dag, indien het zicht ernstig wordt belemmerd, en bij nacht stadslicht en achterlicht voeren.

(...)