welke fout onstaat er als je tijdens motor rijden een wheelie maakt en tijdens het landen van het voorwiel de motor begint te slingeren?

ik vraag me altijd af hoe het Komt dat tijdens een landing van een wheelie de motor zo begint te slingeren en de rijder tot val komt omdat de motor niet meer te corrigeren is..
Waar zit hier nou de fout in? Bij de rijder, door de verkeerde landing? Of omdat het wiel stil staat door een lange wheelie en tijdens het landen weer rond moet draaien?

In dit filmpje op 0:38 seconden is dit heel goed te zien wat ik bedoel.

http://youtu.be/Q-D1RC5l7Ms

-----------------------------

In dit filmpje is het ook te zien bij 01:00 min. op een recht stuk.

http://youtu.be/B5PhwIxVnck

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
2.6K

Antwoorden (2)

In het eerste filmpje kun je goed zien dat de motorrijder tijdens de wheelie zijn voorwiel beweegt (zijn stuur draait) om zijn evenwicht te bewaren. Je kunt dit vergelijken met een koorddanser die met zijn armen beweegt om in balans te blijven. Naar mate de wheelie langer duurt zie je dat het meer moeite kost om het evenwicht te bewaren; er zijn meer correcties nodig en ze zijn groter.

Het gaat mis omdat het voorwiel niet recht staat bij de landing en doordat het wiel weer op de grond staat, moet er met meer kracht gecorrigeerd worden. Op het moment dat het wiel recht staat is de kracht die nodig is voor het corrigeren weer heel klein, maar het is bijna niet mogelijk om dat aan te passen. Er wordt dus overgecorrigeerd de andere kant op. vervolgens gebeurt hetzelfde de andere kant op totdat de overcorrectie zo groot is dat de motor crasht.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ahh dus het verkeerd landen van een wheelie En Ook door de hoge snelheid en het corriceren van de rijder. Vandaar dit effect. Top!
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Rustiger landen het is sowieso veel lastiger om met een snelheid over de snelweg wheelies te doen. De truc is beetje bij beetje achter rem te drukken en niet in een keer, net boven de grond een beetje gas geven en het stuur op 1 positie houden zou het moeten lukken. succes
Als je voorwiel erg lang in de lucht hangt tijdens een wheely, gaat hij minder hard draaien, of zelfs stil staan. Op het moment dat je dan op de grond komt is je snelheid van je voorwiel te langzaam. Dat is het zelfde alsof je heel hard remt.
Je voorwiel slipt hierdoor en dat geeft als gevolg dat je motor naar links of naar rechts glijd. Dit wordt meestal opgevangen door de rijder, door de juiste kant uit te sturen. Maar als de slip te groot is kan je dit niet meer opvangen en zal je voorwiel naar links of rechts wegglijden. Met een val als gevolg.

Toegevoegd na 48 seconden:
en als je voorwiel niet recht staat tijdens de landing zal hij natuurlijk ook gaan slingeren