Een 2 takt doet 2 slagen 1 keer naar beneden en 1 x naar boven dat is dus inclusief de verbrandingslag dus ontbranding slag naar beneden en er wordt meteen een nieuw mengsel naar binnen gezogen. terwijl er dus ook nog verbrand mengels in de cylinder zit.
en gebruikt ene olie-benzine mengsel

een viertakt heet dezelfde slag als een auto
en gebruikt normale benzine.
hij maakt een verbranding slag naar beneden en gaat weer omhoog om het verbrande mengsel naar buiten te duwen.deen 4 takt us dat is 1x naar benden en naar boven

De opvolgend slag naar beneden wordt er een nieuw mengsel naar binnen gezogen en bij de volgende slag omhoog wordt het gecomprimeerd en weer ontbrandt etc etc dat is dus pnieuw 1 x naar benden en boven

dus en 2 takt gaat 1x naar beneden en 1 x naar boven

en 4 takt doet dit 2x vandaar 4 takt
een gewone auto doet dit ook en daarom gebruikt een 4 takt gewone bezine zonder olie er door gemengd.
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Ga naar http://www.scooterhulp.com/howtos/5488-faq-verschil-2-takt-4-takt-werking.html
Daar wordt het heel duidelijk uitgelegd
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
voor mijn gevoel zit het verschil vooral in de herrie en de reuk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De cilinder is totaal anders. Zo heeft een 2 takt spoelpoorten en een uitlaat poort. de benzine komt via de spoelpoorten naar binnen. De bougie ontsteekt het, er volgt een verbranding oftewel kleine explosie en de zuiger gaat heen en weer. Als de zuiger naar beneden gaat, gaat er door de uitlaatpoort de overgebleven gassen eruit. Een 4takt werkt niet met spoelpoort systeem, maar met een in en uitlaat systeem. Een nokkenas net zoals bij autos. De kleppen zorgen ervoor dat er lucht en benzine binnenkomen door omstebeurten open te gaan. Dit zorgt voor een efficientere verbranding en zorgt ervoor dat de mengsel van zuurstof en benzine optimaal worden benut.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2 takt is op een scooter veel sneller, omdat het veel meer toeren kan draaien. 4 takt kan dit niet