hoe kan ik perfecte letters uitsnijden in aluminium ?

ben bezig aan een project voor mezelf, een idee dat mij ineens voor de geest kwam,
ik heb een motorfiets met aluminium tankversiering,
kwam me ineens het idee om deze te vervangen door een eigen ontwerp, hiervoor heb ik reeds aluminium gevonden, maar de letters moeten er nog worden uitgesneden. hoe doe ik dat best ?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2K

Het beste antwoord

Als je het zelf wilt gaan doen kun je met een dremel al aardig ver komen. Anders zou je langs moeten gaan bij een metaalbedrijf die beschikking heeft over een (CNC) freesmachine, of nog beter een lasersnijder / waterjetsnijder... Echter zullen daar hoge kosten aan verbonden zijn ivm. de tekeningen die digitaal moeten worden gemaakt.
Mocht je zelf met de dremel aan de slag gaan kun je het beste eerst even een tekening maken op papier (of digitaal en vervolgens uitprinten) en dat vervolgens uitknippen. Wanneer je het hebt uitgeknipt plak je het met lijm (Die je er gemakkelijk weer af krijgt) op je werkstuk en zo kun je heel precies zien wat je wel/niet weg moet halen. Succes ermee!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Het mooiste resultaat krijg je door de letters op een lasersnijmachine te laten uitsnijden. Het lasersnijden op zich is niet zo duur.
Zoals Jaspertje al aangaf zit de kost in het digitaliseren van de letters. Dit digitaliseren kan je echter ook zelf doen als je een beetje met de computer overweg kan en over een vectortekenprogramma (Coreldraw, Adobe Illustrator,...) beschikt.

Je kan de letters die je wilt laten uitsnijden in dit vectortekenprogramma intypen (of zelf tekenen indien het sierletters zijn).
In het programma zitten er voorts enkele functies waarmee je de letters "begrijpbaar" kan maken voor de software van de lasersnijmachine.
Tenslotte kan je de letters uit het vectortekenprogramma exporteren en opslaan in een bestand van het type DXF. Zo'n dxf-bestand kan gemakkelijk door de software van de lasersnijmachine geïmporteerd worden.

Als je meer info nodig hebt of details wil weten, stuur me gerust een privémail. Voor alle details over de werkingswijze van het vertortekenprogramma kom ik nl. niet toe met 2500 tekentjes.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ja hoor beste TT0081, jouw initialen zitten al goed, het gaat in mijn geval om 6 (zes) hoofdletters, 2 keer T, 2 keer w, een e en een i.
hoe kom ik aan je mail adres ? met enthousiaste groet johnny